Uutiset

Sunnuntai, Huhtikuu 22, 2018, 19:33

Tsekissä suomalaispari Harri Toivonen ja kartanlukijansa Cedric Wrede tekivät rallihistoriaa voittamalla ensimmäisinä suomalaisina Historic Vltava Rallyn. Toivonen kulkee isänsä jalanjälkiä, sillä Pauli Toivonen voitti tasan 50 vuotta rallin euroopanmestaruuden.

Järvenpääläinen Harri Toivonen ja kartanlukijansa Cedric Wrede voittivat nelivetoisella Sierrallaan Historic Vltava Rallin lähes puolellatoista minuutilla ennen espanjalaista Daniel Alonsoa oman kategoriansa 4 mutta myös koko rallin. Viimeistä edellisen, EK:n 13 jälkeen kaksikon ero oli minuutti. Vaikka Toivonen vielä viimeiselle helläsi vauhtiaan, kasvoi ero vielä noin 13 sekunnilla.
”Tiimipäällikkö Alonsolle on tärkeää, että tiimin kaksi autoa tulevat maaliin ykkösenä ja kakkosena”, paljasti Toivonen.

Daniel Alonso ajoi koko kisan kärjessä ensimmäisen päivän. Perjantaina kuuden erikoiskokeen jälkeen suomalaispari oli noin 18 sekuntia perässä.
”Vaikka kuinka yritettiin, ei keritty tiimipäällikkö Alonson vauhtiin. Tuntui että tehoja puuttui”, kertasi Toivonen kisan jälkeen.
Yötauolla sitten auto saatiin kuntoon, kun huoltomiehet huomasivat, että turbo oli irronnut.
”Kun pääsimme sitten ajamaan kunnon vauhtia, kohta tuli tiimipäällikkö sanomaan, että kisa loppuu nyt. Vähän sitä ensin ihmeteltiin, mutta sitten mies selitti, että hän joutuu ajamaan 120-prosenttista vauhtia eikä tätä menoa pääse maaliin.”

Toivonen päästeli tämän jälkeen menemään ilman, että Alonso enää ek-ajoillaan ahdisteli. Toivonen ja Wrede nappasivat historiallisen voiton.
”Nyt on hyvä mieli, sillä olemme pistejohdossa kahden kisan jälkeen ja tavoitteemme, EM-mestaruus vuonna 2018, on edelleen mahdollinen.”

Kategoriassa 4 ajavista suomalaisista Jari Latvala sekä Tuomo Liukkonen keskeyttivät. Keskeyttäneiden listalla näkyy, että Liukkonen kärsi moottoririkosta erikoiskokeella 4, mutta Latvala sentään pääsi ajamaan pari pätkää enemmän.
”Polttoaineen syöttöongelmia oli alusta lähtien, oli todella vaikea ajaa. Sitten kakkosella meiltä meni rengas ja kuutosella auton kylkeen osui perua. Kun vielä polkimien alle pääsi pedalboxista raudan kappale, siinä sitä oli riittävästi harmia”, tilitti Latvala.
”Aamulla sitten kun piti lähteä toiseen päivään, huolto ilmoitti, että takapyörien laakerit ovat huonossa kunnossa eikä aikakaan riitä niitä korjaamaan, joten pakko oli keskeyttää.”

Kategorian 4 pistetilanne kahden osakisan jälkeen:
1. Harri Toivonen Suomi 36 pistettä
2. Valter Jensen Norja 26 pistettä
3. Serge Cazaux Ranska 20 pistettä
8. Jari Latvala / Tuomo Liukkonen / ”Lucky” Italia / Fernando Dameto Espanja 1 piste

Suomalaispareja tusinan verran

Suomalaispareja Tsekissä oli peräti 12 autokuntaa. Suomalaisittain kisassa tuli paljon pettymyksiä. Muutama varma menestyjä joutui keskeyttämään, mutta tuli menestystäkin. Kategoriassa 1 Sverre Norrgård ja uusi kartanlukija Ari Koponen nappasivat toiseksi korkeimmat EM-pisteet ja ovat pistetaulukossa kahden osakisan jälkeen kakkosia. Myös A1-luokan Skoda Felicia Superilla ajavat Pekka Anttalainen–Ari Hietaniemi tulivat maaliin ja sijoittuivat ykköskategoriassa neljänneksi.

Kategoriassa 1 Jari Hyvärinen joutui keskeyttämään tekniseen vikaan ja Elias Kivitila jätti starttaamatta kisaan teknisten ongelmien vuoksi.
 
Kategorian 1 pistetilanne kahden osakisan jälkeen:
1. Antonio Parisi Italia 40 pistettä
2. Sverre Norrgård Suomi 28 pistettä
3. Carlo Fiorito Italia 28 pistettä
4. Ernie Graham GBR / Pekka Anttalainen Suomi 13 pistettä

Kategoriassa 2 ajoivat Ville Silvasti sekä ensimmäistä kertaa asvaltilla ja EM-osakisassa pieksämäkeläinen Vesa Rissanen. Tsekistä kisan jälkeen kantautuneiden tietojen mukaan Ville Silvasti kärsi vetoakselin pettämisestä perjantain ykköspätkällä, ja keskeytyksen vuoksi useimmin koko kisan voitosta ajava Silvasti jäi kauas kärjestä. Silvasti pääsi kuitenkin takaisin kisaan, minkä jälkeen mies ajeli hyviä erikoiskoesijoituksia.  Sijoitukseksi Silvastille ja kartanlukija Risto Pietiläiselle tuli kategorian 8:s.

Kategorian neljänneksi sijoittunut mutta kolmanneksi korkeimmat EM-pisteet ottanut Vesa Rissanen aikoi kisan tuoksinassa parikin kertaa keskeyttää, kun polttoainetta vuoti tankista. Ohjaamoon tuli niin kova bensankatku, että keskeytys väistämättä kävi mielessä.
”Saatiin kuitenkin auto lopulta kuntoon ja pari viimeistä pätkää päästiin ajamaan jo ilman murheita”, tilitti Rissanen.

Kategorian 2 pistetilanne kahden osakisan jälkeen:
1. Iain Dobson USA 35 pistettä
2. Laszlo Mekler Unkari 19 pistettä
3. Vesa Rissanen Suomi 16 pistettä
6. Ville Silvasti Suomi 11 pistettä

Kategorian 3 ainoa suomalainen maaliin päässyt oli 99 Saabilla Jukka Aromaa yhdessä Arto Arolan kanssa. Kaksikko nappasi viidennellä sijallaan 13 EM-pistettä. Sen sijaan hyvinkääläinen Pentti Veikkanen, joka on totuttu näkemään taistelemassa kategorian voitoista, joutui keskeyttäneiden listalle, ja syyksi oli merkitty OTL eli over time limit.
”Maksimit tuli täyteen, kun bensa loppui kesken. Olimme suunnitelleet joka pätkän jälkeen tankkausta, mutta tällä kerta kaikki ei sitten sujunutkaan kuten oli sovittu”, kertasi Veikkanen, joka on EM-pistetaulukossa kahden kisan jälkeen kuudentena, vain kaksi pistettä keränneenä.

Kategorian 3 pistetilanne kahden osakisan jälkeen:
1. Ferenc Wittman Unkari 36 pistettä
2. Xesus Ferreiro Espanja 21 pistettä
3. Jukka Aromaa Suomi 15 pistettä
6. Pentti Veikkanen Suomi 2 pistettä

EM-sarjan seuraava, kolmas osakilpailu ajetaan toukokuun loppupuolella jälleen Espanjassa Rally Asturias Historicon merkeissä.


Historic Rally Club Finland ry, Copyright (c)2017, All Rights Reserved.
Osumalaskuri: 511238