Uutiset

Maanantai, Syyskuu 17, 2018, 15:35

Luokassa 5 kävi kato jo ennen lähtölipun heilahtamista, kun Petri Fontell joutui kytkinvian vuoksi keskeyttämään. Komennon luokassa otti heti ensimmäisestä pätkästä lähtien loppilainen Tero Salminen Corollallaan. Pahin kilpakumppani kiuruveteläinen Jussi Lappalainen jäi vajaan 12 kilometrin pätkällä 14,2 sekuntia. Luokan kolmas autokunta jo lähes 50 sekuntia.

Noin 13 kilometrin kakkospätkällä Lappalaiselle tuli ”takkiin” noin minuutin verran, ja kohta siihen taidettiin saada selitys. Lappalainen keskeytti Escortin jarrujen pettämisen vuoksi. Heikki Mattila sen sijaan tuli maaliin, Salmiselle noin 2,5 minuuttia hävinneenä.
”Kiva päivä oli. Muut ajaa omaan tahtiin, me ajetaan omaan tahtiin”, paljasti Mattila, joka ajaa Vaz 2101:llä.

Salminen keikkui alkukisasta parhaimmillaan ”yleiskisan” neljännelläkin sijalla, mutta putosi lopulta sijalle 16.
”Viimeisellä pätkällä pakoputki tipahti ja tultiin varovasti. Päästettiin takaatulevakin ohitse. Koko ajan löi pohjaan. Oli ihan turha yrittää, kun ei tiennyt mikä oli rikki. Muuten meni ihan ok”, kertasi Salminen.

Luokkaan 6 saatiin lisäväriä, kun viimevuotinen, hallitseva kategoriamestari, vihtijärveläinen Marko Nysten palasi mukaan ”viivalle”.
”Oli ensin vaikea päästä rytmiin kiinni, kun ei ole lähes vuoteen ajanut mitään. Tiet oli ihan kivoja, jos vain olisi uskaltanut vähän rohkeammin ajaa, olisi varmaan ollut kivempaa. Tuli vähän liikaa arvottua, kun ajotauon jälkeen tulee noin kovavauhtisia teitä, ei oikein meinannut uskaltaa”, vähätteli Nysten vauhtiaan.

”Vika pätkäkin oli positiivinen yllätys. Sitä (kuntoa) vähän pelättiin, mutta sehän oli tosi hyvässä kunnossa.”

Kotikulmillaan kiertänyt Maxell Rallin reitti ei lopulta ollutkaan se suurin syy mukaanlähtöön.
”Jos ihan rehellisiä ollaan, mä olisin joutunut kartturiksi tänne ralliin. Mulle tuli hirvee kiire hommata auto, ettei mun vaan tarvii mennä kartturiksi. Tuuloksesta ostin tämän, ehkä tulen Urjalaankin, kun tällä oli ihan kivaa päästellä menemään.”

Kuopiolainen Sami Taskinen 16-sataisella Escortillaan luokan pohjat kahdelle ekalle pätkälle. Kakkosen jälkeen Taskinen johti 15,9 sekunnilla ennen Nysteniä.
”Kolmosella oltiin pari minuuttia ojassa siellä. Oli niin p…leen liukas yksi mutka. Ensin auto meni nuoreen koivikkoon, ja sit keula kääntyi syvään ojaan. Aikaa kului ennen kuin saatiin auto ylös tielle”, kertasi Taskinen, joka ajoi pohjat tämän jälkeen kaikille loppupätkillekin.

Taskinen onnistui nousemaan aina kolmanneksi asti, eroa voittajaan jäi 1.27,1.

Urjalan Kari Loppi takoi tasaiseen tahtiin kolmen sakkiin riittäviä aikoja ja Taskisen ulosajon jälkeen nousi kakkoseksi, ja piti paikkansa maaliin asti.
”Ihan hyvä tulos tämä on olosuhteisiin nähden. Olisi ollut hienoja teitä ajaa, jos keli olisi ollut kuiva. Auton laturi meinasi tippua, ja kaikenlaista pientä oli auton kanssa. Ajamisestahan se tulos on aina kiinni, toivottavasti Urjalassa päästään ajamaan puhdas kilpailu”, jutteli Loppi, joka hävisi 21,5 sekunnilla voiton.

Luokan 7 kuljettajista Timo Kuukka ja Kimmo Juhannusvuori olivat kisan kaksi nopeinta HRT-kuljettajaa. Riiihimäkeläinen Kuukka jatkoi siitä, mihin Orimattilassa jäi, eikä Juhannusvuori pystynyt tällä kertaa vastaamaan Kuukan vauhtiin. Tämä kaksikko menikin omaa vauhtiaan, sillä kisan kolmas, luokassa 13 Volvolla ajava Matti Jaatinen jäi lähes minuutin.

”En tehnyt kesällä mitään auton kanssa, viikko sitten rupesin katteleen autoa ja kerran kävin Saukkolassa ajamassa. Siihen nähden on hienoa, että kesän kisoissa saavutettu vauhti riitti vielä tännekin. Mestaruuteen meillä ei ole mahdollisuuksia talven kahden huonon kisan vuoksi, eikä me lähdetä Urjalaankaan, sillä vaikuttaa, että nokka-akseli on hajoamassa. Ihme, että kesti maaliin täällä”, jutteli Kuukka.

Kimmo Juhannusvuori oli Maxell Rallin tulokseensa hieman tyytyväisempi kuin Orimattilan jälkeen.
”Eikö se ero ollut sentään vähän pienempi tällä kertaa kuin viimeksi. Vähän ollaan saatu autoa paremmaksi. Nyt oli kaikki vain ittestä kiinni. Vähän kovempaa olisi pitänyt päästä, nyt ei vaan päästy. Täytyy Urjalassa yrittää vielä enemmän”, sanoi Juhannusmäki.
”Täällä oltiin katkolla monta kertaa, ei pystynyt parempaan. Se tultiin, mitä päästiin.”

Neljän muun tässä luokassa ajaneen kesken sekuntitaistelu oli tiukkaa, ja miesten sijoitukset heilahtelivat kaikilla pätkillä. Neljännelle pätkälle asti parhaiten ”jälkiporukasta” oli selviytynyt Escort 1800 RS:llä lohjalainen Reijo Lauren, mutta viitosella mies oli vaikeuksissa ja keskeytti tekniseen sijaan kolmannelta sijalta.

Kolmannen sijan peri tämän jälkeen riihimäkeläinen Tommi Karjalainen Volvo 142:lla. Eroa voittajaan ehti kertyä kuuden pätkän aikana reilut kaksi minuuttia.

Pistetilanne Top 10 viiden osakisan jälkeen:
1. Kimmo Juhannusvuori J.Äijät lk 7 Escort RS 2000 pisteitä 51
2. Tero Salminen LopUA lk 5 Corolla 50 pistettä
3. Sami Taskinen KUA lk 6 Escort 1600 pisteitä 45
4. Kari Loppi UUA lk 6 Cortina 1600 GT 42 pistettä
5. Jussi Lappalainen KiuUA lk 5 Escort 1300 GT 38 pistettä
6. Heikki Valkonen LMM lk 7 Volvo 144 pisteitä 35
7. Timo Kuukka RiiUA lk 7 Escort RS 2000 pisteitä 34
8. Ilpo Hietanen NuUA lk 7 Volvo 142 pisteitä 34
9. Joni Mäkelä NokUA lk 6 Escort 1600 pisteitä 22
10. Heikki Mattila THU-team 5 Vaz 2101 pisteitä 22


Historic Rally Club Finland ry, Copyright (c)2017, All Rights Reserved.
Osumalaskuri: 1136561