Your browser version is outdated. We recommend that you update your browser to the latest version.
>
Aikaisemmin kysyttyä

31.3.2016 

Kysymys:

Pitääkö autossani olla kaikki nuo 31.12 1990 luokitellut osat? suurin osa on oikeita A ryhmän osia: taka-akseli, vaihteisto, takaiskunvaimentimet, moottori, pakosarja turbo,jarrut ympäriinsä. nämä loput on vakio osia ja N ryhmässä käytettyjä osia: etuperä,öljypohja, vetarit, olkaakselit, etu tolpat. voidaanko auto passittaa J2 ikä kaudelle jos kaikki ei ole Aryhmän osia vaan korvattu Nryhmän vakio osilla, tämä on kustannus kysymys, ei tee autoa nopeammaksi, päin vastoin. ja vielä kysymys moottorin ohjauksesta, onko se oltava vakio, sierraan kun ei ole luokiteltu kuin gems, ja sitä tuskin saa enää mistään, toivottavasti tietäjät sattuvat lukemaan, vastaukseksi ei riitä sääntökirjan lukeminen, ku meikäläisellä tuntuu olevan hankalaa kyseisen opuksen ymmärtäminen. joku on varmaan törmännyt samoihin ongelmiin eli saanko korvata puuttuvan A ryhmän osan vakiolla?

Vastaus:

Autohan on ensin perusluokiteltu ryhmään A (esim A-1234) sellaisena kuin se "vakiona" on. Tähän luokitukseen on sitten tehty lisäsivuja (VO, VF, ET, jne). Lähinnä nämä VO lisäsivut ovat sitten niitä erikoispalikoita ja niiden käyttö on vapaaehtoista. Voit A-ryhmässä korvata VO-lisäluokitellun osan perusluokituksen mukaisella osalla tai päinvastoin. Siten siis sinun ei myöskään ole pakko hommata A-ryhmän VO luokiteltuja viriosia vaan voit käyttää myös perusluokituksen vakio-osia. Huomaa, että joissain luokituksissa on lisätekstiä rajoittamassa, tyyliin "vain ratakäyttöön" tai "tämä luokitus on käytettävä kokonaisuudessaan", eli silloin tulee noudattaa tuota tekstiä. Luonnollisesti käytettyjen osien on oltava ikäkaudenmukaisia ellei Liite K salli muuta.

 Tähän vielä lisäyksenä, että ET-luokituslehdet ("evoluutiot") määrittelevät jonkin tietyn version autosta. Käytännössä siis tarkoittaa sitä, että ET-luokitus kun tulee voimaan ja jotain osaa kyseisestä luokituksesta halutaan käyttää, niin koko kyseinen evoluutiovaihe ja sitä edeltäneet evoluutiovaiheet tulee toteuttaa. Toisin sanoen, jos otat käyttöön vaikkapa kolmannen evoluutioluokituksen mukaisen osan, niin sinun pitää tehdä muutkin kyseisen kolmannen evoluution vaatimat muutokset sekä kaikki edellisetkin evoluutiojutut (siltä osin kun ne eivät ole ristiriidassa viimeisimmän kanssa), jotta auto olisi kyseisen kolmannen version mukainen. Et siis voi ensimmäisen evoluutioasteen autosta hypätä suoraan kolmanteen evoluutioasteeseen vaan sinun pitää toteuttaa myös toisen evoluutioasteen vaatimat muutokset.
Usein tehtaat tekivät mm faceliftejä tai eri voimansiirtoja tällä tavalla.
ER- lehti taasen on "errata" eli virheen korjaava luokitus. Tätä pitää noudattaa eli virheellistä (korjattua) osaa ei tämän jälkeen enää saa käyttää. Joissain luokituksissa tällä on mm poistettu jotain välityksiä ja alustanosia.
 
Ryhmän N luokitukset (esim N-1234, sama numero kuin perusluokituksessa) ovat lisäyksiä tai muutoksia A-ryhmän perusluokitukseen ja voimassa vain ryhmässä N eikä niitä voi käyttää ryhmässä A. Hyvin usein kylläkin N:ään luokitellut osat löytyvät myös ryhmän A sivuilta. Siten sinun tulee varmistua, että jos et käytä A-ryhmän "viriosaa" niin korvaat sen A-ryhmän perusluokituksen osalla (tai muulla A-ryhmän vastaavalla luokitusosalla) mutta ei N-ryhmän osalla jota ei A-rymän luokkarista löydy tai jota ei A-ryhmän sääntö salli muutettavaksi.

Huomioi myös luokituspäivämäärät, eli vain niiden päiväyksien luokitussivut kelpaavat, jotka ovat autosi ikäkauden mukaisia (eli J2:ssa ennen 31/12/1990).

J2 Art 255 (group A) sääntökohta 5.1.8.2 sanoo "Electronic box is free" eli boxin voi vaihtaa myös toiseen ikäkaudella käytettyyn. Toiminnot eivät saa lisääntyä.

Se, että onko käytetty sääntöjenvastainen osa huonompi tai hitaampi kuin se oikea sääntöjenmukainen osa, ei kelpaa perusteeksi sellaisen osan käytölle.
 

29.2.2016

Kysymys:

Autona Nissan Sunny GTI R 4wd  vm 1991, saako vielä ajaa HRT kisoja, passittaa kai voi?

Vastaus:

Nuorimmat historic autot ovat luokiteltu ennen 31.12.1990. Neliveto Nissan GTI R on luokiteltu 1.3.1991, eli ei käy historiciin eikä voi vielä passittaa.
 

10.2.2015

Kysymys: 
Katselin tuossa 2015 -vuoden luokka- ja ikäkausijakoa ja silmiini osui CT ja GTS-ryhmien puuttuminen/muuttuminen ikäkausi J1:n jäljestä! Tarkoittaako se sitä, että ikäkausi J1 ei jakautuisi enää  vakio -ja erikoisvakio autoihin (N,A)?  

Vastaus:
Se tarkoittaa sitä, että ikäkaudessa J1 (ja J2) kaikki kategoriat ajavat yhdessä, eli T, CT, GT ja GTS. Ainakin toistaiseksi näin.

 

Kysymys:
Olen aloittamassa historic-luokan ralliharrastuksen. Mistä löydän autolle sen virittämistä ja turvallisuutta koskevat säädökset.

Vastaus:
Kun haluat rakentaa historic-luokan auton, tarvitset kolmedokumenttia: 
 - Auton luokitustodistus, josta selviää auton perusasiat ja viritysosat
 - Ikäkauden sääntökirjan, josta selviää "virityssäännöt"
 - FIA:n Liite K, joka kertoo yleiset- ja turvamääräykset historic-autoille.


Luokitustodistuksen voit tilata  vaikka Ralf Petterssonilta, ikäkausisäännöistä kopio AKK:sta ja Liite K löytyy Autourheilun sääntökirjan loppuosasta. Helpoin tapa päästä etenemään, on olla yhteydessä sellaiseen kaveriin, joka on tehnyt vastaavanlaisen auton.

 

Kysymys:
Mitenkäs saisi selvyyden mitä saa ja mitä ei saa tehdä historic-autoihin.    

Vastaus:
Kaikki osat, jotka löytyvät ikäkauden luokitustodistuksessa, ovat vapaasti käytettävissä. Ikäkauden luokitustodistus koostuu perusluokituksesta, sekä niistä lisäluokituslehdistä, jotka ovat astuneet voimaan ennen ikäkauden päättymispäivää. Ryhmään 2 (tai 4) luokitellut osat eivät kelpaa ryhmässä 1 (tai 3).
Ikäkauden virityssäännöt (eli ikäkauden Liite J) antavat vapauden määrätyille osille. Tämä vapaus ei oikeuta käyttämään nykytekniikkaa. Kyseiset vapaudet ovat kuitenkin rajoitettu siihen, mitä todistettavasti käytettiin ikäkaudella.

 

Kysymys:
Cortina vm-65 1500. Saako tehdä luokkaan 3 1200 consulin?

Vastaus:
Lähtökohta historic-kilpurille voi olla mikä tahansa, kunhan lopputulos on luokitustodistuksen mukainen auto.

 

Kysymys:
Onnistuisiko alkamaan rakentamaan historic kilpuria, kun olisi tallissa sopiva siviiliauto aihioksi? Kun joku puhu tuolla esson baarissa, että täytyisi olla kyseisellä autolla jonkun näköinen kilpailuhistoria. Siis jos pystyy niin mihinkä luokkaan se tulisi, ja onkohan minkälainen homma, että mitä muutoksia pitäisi/saa tehdä?

Vastaus:
Kyllä onnistuu, mutta ... Ensin pitäisi selvittää, mihin ikäkauteen haluat auton rakentaa, ja haluatko ralliin vai radalle. Sitten pitäisi selvittää, haluatko vakio- vai viritetyn auton. Kilpailuhistoriaa autoyksilöltä ei enää vaadita.

 


Kysymys:
Millä moottoreilla ford capri 2 on luokiteltu ryhmään 2

Vastaus:
Capreja on luokiteltu sekä Englannista että Saksasta.
Saksa:
        5295 Capri                      1288       -69
        5296 Capri                      1498       -69
        5297 Capri                      1699       -69
        5411 Capri                      1998       -71
        5298 Capri                      2293       -69
        5389 Capri                      2551       -71
        1609 Capri RS                 2632       -71
        1627 Capri RS                 2661       -71
Englanti:
       5300 Capri Super            1298       -69
       5301 Capri Super            1599       -69
       1567 Capri                      1998       -69
       5302 Capri Super            1996       -69
       5336 Capri                      2994       -70
       1660 Capri RS                 3100       -74

Useassa on sekä mk1 että mk2 korimalli.

22.6.2010

Kysymys:
Saako I-ikäkauden autoon asentaa hydraulisen käsijarrun ja poistaa mekaanisen järjestelmän? Kyseessä VOLVO 242 -81

Vastaus:
Hydraulisen käsijarrun saa asentaa vain, jos se on luokiteltu autoon. Ota myös huomioon tieliikenneasetukset.

23.10.2009

Kysymys
Saako tehdä 2 ryhmäläisen Ford Escort XRI 3:sta?

Vastaus
Ford Escort XR3 on 1981 luokiteltu ryhmään 1. Ikäkaudessa I. Siitä voi tehdä kilpurin joko ryhmään 1 tai ryhmään 2 ikäkauden sääntöjen mukaan.

Kysymys
Saako ns. välikoppa Escortissa , joko 1,6 tai 2,0l, olla ns. pysty iskarit ja nelilinkit?

Vastaus
Ryhmässä 2. Ikäkaudessa H1 on pelkkien rekatankojen asentaminen jäykkään akseliin sallittu, siten kuin ikäkaudella. Akselistokiinnityksien tyyppi voidaan muuttaa (esim uniball). Iskarin kiinnityksen voi muuttaa, mutta ainetta ei saa lisätä muualle kuin korvakkeisiin eikä kiinnike tai korin muutos saa olla korin näkyvää osaa.
I:ssä täytyy olla luokiteltu kaikki akselistojutskat eikä kiinnityspisteitä (nivelpisteitä) saa muuttaa.  Nivelen materiaalin voi vaihtaa toiseksi (tukivarsi säilytettävä alkuperäisenä). Iskareiden kiinnityksiä ei voi muuttaa mutta vahvistaa saa. Lisäjousen saa asentaa, kunhan alkuperäinen jousi säilytetään.
Eli nelilinkki ei käy ellei ole luokiteltu, koskee kumpaakin ikäkautta. Pystyiskarin voi y.o ehdoilla tehdä ikäkauteen H1, muttei ikäkauteen I (ellei luokiteltu).

 

15.9.2009

Kysymys
R8 Gordini 1300 kiertokankia ei vaan ole saatavilla. Saako käyttää after-market takokankia? Maksaa tosin miljoonan, mutta kun alkuperäisiä ei vaan ole eikä tehdä. Vastaukseksi ei kelpaa "kts luok. tod." Kuinka pitäisi tehdä 1300 mod. jos kk ei ole?

Vastaus 
Kaikkia osia saa tehdä itse, kunhan ne ovat identtisiä alkuperäisen kanssa.

11.3.2009

Kysymys
Moskvitch 408 vm. 1970. Saako siitä rakentaa luokiteltavaksi Moskvitch 412, kun ne ovat erillaiset vain koneelta. Saanko laitaa 1500 m3 koneen ja muut asiat luokitustodistuksen mukaan.

Vastaus 
Historicissa lähtökohta voi olla mikä tahansa, kunhan lopputuote on luokitustodistuksen mukainen auto. Eli, jos 408 mallista voi tehdä täysin 412 mallisen kulkuneuvon, niin siitä vaan.
18.2.2009

Kysymys
Onko Opel Ascona A luokiteltu 2.7 l 4-koneella?

Vastaus
Ei, maksimissaan 2 litrainen moottori on sallittu.

Kysymys
Mihin luokkaa menee Ford Escort MK1 1600 kent-moottorilla?

Vastaus
Ainoa mahdollisuus on tehdä siitä luokitustodistuksen 5455 mukainen Ford Escort Mexico, joka kuuluu luokkaan yli 1600cc.
 

15.1.2009

Kysymys
Kysymyksiä/vastauspalstalla oli kysymys 242/244 luokkareista lähinnä 1-ryhmään. Luokkarissa 5626 B23E koneen kohalla lukee "Valid for Group 2 only".

Vastaus
Ryhmään 1 luokiteltu auto on aina automaattisesti luokiteltu myös ryhmään 2. Näissä todistuksissa voi olla vaihtoehtolehtiä lisäluokituksina, jotka kelpaavat vain ryhmässä 2. B23E moottorivaihtoehto löytyy todistuksesta 5626 lisäluokituksena, ja jos sivulla on tuollainen leima se ei todellakaan kelpaa ryhmään 1.

Kysymys 
Mikä on oleellinen ero, jos -71 luokiteltu auto tehdään G2 ikäkauteen ryhmään 2 tai H1 ikäkauteen ryhmään 2? Olen lueskellut 1971 ja 1974 sääntökirjoja enkä oikein löydä eroja näistä 2-ryhmäläisistä, saisinko selkeytystä, että kumpaan ikään/luokkaan auto "kannattaisi" tehdä jos molemmat mahdollisia!
Olenko käsittänyt oikein, että G2-2 ja H1-2 ryhmän "viri"autoista voi kattoverhoilun jättää pois. -71 ja -74 sääntökirjoissa 2-ryhmässä todetaan vaihteiston ja perävälityksen olevan vapaat, voin siis laittaa esim. 5.1 perän vaikkei sitä olisi mainittu luokituspapereissa, koska ikäkauden sääntökirja sen sallii?

Vastaus
Ikäkausissa G2 ja H1 ei ole suuria eroja, siksi ne ajavat yhdessä rallikilpailuissa. Ratapuolen ihmiset eivät vielä ole tätä ymmärtäneet. Suurin ero lienee se, että luokiteltuja kevennettyjä korinosia ei saa käyttää ikäkaudessa H1. Liite K antaa vapauden poistaa kattoverhouksen kaikissa "viri"autoissa.
Ikäkausissa G2 ja H1 vaihteisto- ja perävälitykset olivat vapaat. Se tarkoittaa, että tänä päivänä saat luokiteltujen lisäksi käyttää sellaisia välityksiä, joita todistettavasti käytettiin ikäkaudella automallissa kansainvälisessä kilpailussa. Todistusvelvollisuus on sinulla.
 
Kysymys
Saako H1 ikäkauden ford escort GT1300:ssa olla palotilaton kansi?

Vastaus
Jos sellainen on autoon luokiteltu ikäkaudella, niin saa.
 
Kysymys
Onko d-mallin Kadett vm. -80-81 kelpaava vakioluokkaan. Näyttäisi olevan luokitustodistukset nro:t A-5073 ja A-5074 sääntökirjassa esillä? Koskeeko todistukset kyseistä mallia?

Vastaus 
A-ryhmä tuli vasta 1982, joten A-ryhmän todistukset eivät kelpaa Historic-81 luokkaan. Kadett D on luokiteltu vuonna 1980 ryhmään 1 todistuksella 5772 1300 kuutioisella moottorilla. Se todistus kelpaa.
 
Kysymys
Työn alla on Volvo 242 ikäkaudelle H (-81) ryhmään 2 luokitustodistus nro 5626. Saako ovien - ja takaosan verhoilut poistaa ja korvata pellillä?

Vastaus
Liite K §7.3.6: Erikoisvakioautoissa lattia- ka kattoverhouksen saa poistaa, oviverhouksen saa muuttaa.
5.1.2009

Kysymys
Voiko Volvo 242 tai 244 mallista tehdä ns.ykkösryhmän auton? Onko mahdollisesti ruiskumalli luokiteltu ja onko omaa luokkaa autolle vai pitääkö ajaa kilpureiden joukossa?

Vastaus
Volvo 240-sarja on luokiteltu ryhmään 1 useammalla eri luokitustodistuksella:
5625 242 L                  1986cc      
5649 242 DL                 1986cc      
5626 242 DL                 2127cc ja 2316cc 
5627 242 GL                 2127cc      
5797 240 D6                 2383cc      
5844 240 Turbo              2979cc       
Neliovinen versio löytyy useammasta todistuksesta vaihtoehtona. Kaikki ikäkaudessa I. Suomessa 1-ryhmän autoille on omat luokat, kansainvälisesti ei.
16.12.2008

Kysymys
Voisiko tekniikkaryhmä päättää selvyyden vuoksi pitääkö 1-ryhmän H1 luokan autoissa säilyttää alkuperäinen ilmansuodatinkotelo, vai saako sen poistaa kokonaan. Vuoden -74 liite J:stä en löydä mainintaa tästä. Kuitenkin -76 ja -81 liitteissä on tästä maininta. Nyt on tilanne se, että kaikissa 1-ryhmän autoissa ei ole alkuperäistä suodatinkoteloa paikallaan.

Vastaus
Jos säännöissä ei ole asiasta mainintaa, niin kotelo yms. on oltava alkuperäisiä. Suodattimen vaihdon yhteydessä ei siis saa muuttaa alkuperäisen toimintatapaa, ts. laittaa korkeampaa suodatinta, jotta kansi nousisi ylös tms.
Vain polttoainemäärää sääteleviä osia saa muuttaa.

13.10.2008

Kysymys
Saako kojetaulun pinnoittaa I-ikäkauden autossa? Esim. ruiskunukkaus?

Vastaus
Ei.

29.9.2008

Kysymys
Ajelin -90 luvulla F-ryhmässä välikoppa escolla johon oli laitettu 1600cc ohc-kone, kats.kortissa lukee Mexico. Luokitustod. 5586 mukaan ymmärtäisin että se soveltuu I-ikäkauteen ilman nelilinkkejä ja pystyiskareita isolla laatikolla?

Vastaus
Pitää paikkansa. Ikäkaudella I luokitustodistukseen 5586 tuli vaihtoehtoluokituksena n.s. "Taunuksen" OHC-moottori ja laatikko. Tällöin autosta sai käyttää lisänimeä Mexico.

14.8.2008

Kysymys
Onko Porsche luokitellut 924/931 ralliin? Jos on, onko teillä tiedossa luokitustodistusta?

Vastaus 
931 mallista en ole koskaan kuullutkaan, mutta seuraavat "Coupe Audit" on luokiteltu, ja todistukset löytyy Rafulta:
3075 924                        1984       -77
 672  924 Carrera GT   2777       -81 (1984cc)
3083 924 Turbo             2777       -79 (1984cc)
3081 928                        4474       -78
3085 928 S                    4664       -80

26.5.2008

Kysymys
Onko mahdollista käyttää rallissa auton omina valoina ns. kirkaslasi H4 umpioita, jossa kuvio on heijastinpinnassa? Ovat tieliikenne hyväksytyt, ja autona Anglia.

Vastaus 
Mikäli ovat samanlaisia kuin ikäkaudella käytettiin.

26.3.2008

Kysymys
Saako luokitustodistuksen 1218 autossa käyttää seuraavia laatikon välityksiä?
1. 2.97
2. 2.01
3. 1.4
4. 1.
Tällaiset välitykset löytyi vanhan fia passin luokkareista, mutta uudesta passista enää löydy?

Vastaus 
Luokitustodistuksessa mainitut hammasluvut ratkaisevat, ei lasketut välitykset. Laatikko, johon viittaat on luokiteltu todistukseen 1218 vasta 1.4.1967. Ikäkaudessa F et saa niitä välityksiä käyttää, mutta jos auto passitetaan ikäkauteen G1, niin tilanne muuttuu.

13.3.2008

Kysymys
Kakkosryhmän säännöissä sallitaan korin osittainen vahvistaminen, mitä tämä käytännössä tarkoittaa? Saako Kuplan kori ja pohjalevy olla hitsatut yhteen? Edes osittain?

Vastaus
Viestistä ei käy ilmi ikäkausi. Paikallinen vahvistaminen (local stiffening) on sen osan vahvistamista lisäämällä esim. materiaalivahvuutta tai lisähitsaamalla saumoja, mutta ei tekemällä kotelorakenteita. Lisäksi eri osien yhdistäminen ei ole mahdollista. Pohjalevy ja kori ovat eri osia. Ikäkaudessa I tuo on sallittu kun tällöin aineen ei täydy seurata alkuperäistä muotoa.

7.3.2008

Kysymys
Onko Saab 96 pakoputki kannen jälkeen vapaa? Tarkoitan, voiko pakoputki lähteä kahdella putkella kannesta, jos kanteen ei ole lisätty hitsaamalla mitään?

Vastaus 
Jos se on ikäkauden mukainen ratkaisu, joka silloin oli sallittu.

6.3.2008

Kysymys
Opel Ascona B eli -76-81 vuosimallit. Missä luokassa saa ajaa? Opel Ascona A -75 asti. Missä ryhmässä saa ajaa? Pitääkö olla kilpailu historiaa?

Vastaus
Opel Ascona B luokiteltiin 1976, joten sellaisen voi tehdä ikäkauteen H2 tai I. Opel Ascona A luokiteltiin 1971, joten sellaisen voi tehdä ikäkauteen G2 tai H1. Luokitus oli kansainvälisesti voimassa vuoden 1980 loppuun asti, joten sellaisen voi myös tehdä ikäkauteen H2 tai I. Kummatkin versiot ovat luokiteltu ryhmään 1, joten niitä voi rakentaa ryhmään 1 tai ryhmään 2. Autoyksilöllä ei tarvitse olla kilpailuhistoriaa.

20.2.2008

Kysymys
Huhuja liikkuu niin kysytään tietäjiltä,kyseessä vakioluokan Corolla ke20. Onko sylinterikannen oltava n.s. "proppumallia"ollakseen laillinen? Olen muutaman varaosa-auton purkanut ja vain yksi kansi oli tätä mallia eli kummallakin ilmeisesti maahan saapunut.


Vastaus

Corolla KE20 (5360) mallia on valmistettu kummallakin kannella, ns. proppukannella ja luukkukannella. Luukkukansi on ollut tuotannossa KE20:een 4/-74 eteenpäin. Kyseistä luukkukantta ei ole kuitenkaan koskaan luokiteltu tällä luokitustodistuksella.
18.1.2008

Kysymys
Milloin opel monza 3.0 on luokiteltu eli saako tehdä historiikkiin ja mihin luokkaan?

Vastaus
Opel Monza on luokiteltu ryhmään 1 vuonna 1978. Eli siitä voi tehdä vakio- tai erikoisvakioauton ikäkauteen I.

Kysymys
Haluaisin varmistaa, että onko escortissa (RS 2000 I-ikäkaudelta) oltava vähintään kaksilehtiset jouset? Luokkarin mukaan mielestäni on takalehtijouset oltava kaksilehtiset.

Vastaus
I-ikäkaudessa ryhmässä 1 ei ole sallittua vaihtaa jousia. Ryhmässä 2 ovat jousen materiaali ja mitat vapaat, kunhan sen alkuperäinen käyttötarkoitus säilyy (-81 Liite J, Art 261 n).

Kysymys
LADA 1500/1600, onkohan luokiteltu ennen vuotta 1975 ja jos niin mistähän mahtaisi saada luokitus todistusta? Samoin sama asia ennen vuotta 1981?
Vielä ladaan liityen mitenkä fia passitus tapahtuu? Itselläni on eestistä uitettu lada vfts b-ryhmä ja on varmasti aito ex:toni soomer rallicross auto. Alkuperäisissä kaarissa oli valmistenumero mutta ne ovat vaihdettu ja kaari pala ei ole enään tallella eli mitenkä todistelu asia kyseisessä autossa etenisi onko runkonumerosta paljon apua?

Vastaus
Lada 1200 (todistus 5431) luokiteltiin 1971. Lada 1300 (tod. 1679 ja 5355) vuonna -76 ja -77. Lada 1500 S (tod. 5540) vuonna 1973. Lada 1600 vuonna 1976. Luokitustodistukset löytyvät esimerkiksi Rafulta.
Lada VFTS ei vieläkään mahdu historikkiin, moneskohan kerta tämä kystmys tuli? Autolla ei tarvitse olla kilpailuhistoriaa, mutta mihin ryhmään tuollainen rallicross-auto kuuluu?
 

5.9.2007

Kysymys
Minulla on -69 vuoden opel 1900 rally kadett. Siihen on vuonna -98 päivätty FIA-passi ja autolla on ajettu mm. 1000 lakes ralli 1969. En ole ikinään ajanut rallia ja nyt asia kiinnostaisi. Miten voisin aloittaa kyseisen harrastuksen? Miten saan Fia- passiin omat tietoni. Onko jokin sääntö muuttunut tämän jälkeen? Voinko vaihtaa alkuperäisen vaihdelaatikon viisivaihteiseen ZF:n laatikkoon. Kuulemma kestää paremmin. Mites vyöt ja penkit ym.?

Vastaus
Kolmisen vuotta sitten FIA-passit uudistettiin, ja sitä vanhemmat ovat mitätöity. Eli sinun on anottava uusi FIA-passi, mikäli haluat mukaan kilpailuihin. Voit vaihtaa laatikon, mikäli se on kyseiseen autoon luokiteltu. Tässä vaiheessa on myös syytä miettiä, mihin ikäkauteen auto kuuluu. Helpoin tapa päästä eteenpäin on olla yhteydessä kavereihin, joilla on samanlainen auto.

5.8.2007

Kysymys
Minulla on I-ikäkauden Escort 1600 (5222). Ajatuksena olisi tehdä siitä 2-litrainen. Mikä luokitus todistus pitäisi hommata? Vai onko lähiaikoina tulossa I ikäkauden autoille luokkajakoa trophy kilpailuihin esim. alle ja yli 1600??

Vastaus
Jos haluat tehdä siitä 2-litraisen, niin luokitustodistus on 5566.

10.7.2007

Kysymys
Millä Fordilla voi historicissa kilpailla type 3 vaihteistolla? Välitykset 1:2,54 2:1,66 3:1,23 4:1,00. Laatikko irroitettavalla kytkinkoppalla,rattaat ovat vinohapaiset ja laatikon koko pituus on 7cm pitempi kuin pikkuloota.

Vastaus
Kyseinen laatikko on yhdellä siirtotangolla oleva versio 2000E laatikosta. Kyseistä vaihdelaatikkotyyppiä on käytetty mm. viimeisissä Cortinoissa, Capreissa ja Sierrassa. Sitä ei ole luokiteltu MkI tai MkII Cortinoihin tai Escorteihin.

3.7.2007

Kysymys
Millä luokitustodistuksilla saa ralli poluille Sunbeam / Chrysler Avengerin , yritin etsiä, mutta onnistumatta. 1.3, 1.6 ja 2.0 , olemassahan on ns. pikku ja isolappuinen versio?

Vastaus
CHRYSLER/TALBOT (GB)
  5406 Avenger 1250           1248            -71
  5525 Avenger 1250 TC      1248, 1295   -73 (1300 GT)
  5407 Avenger 1500           1498, 1598   -71 (1600 GT)
  1656 Avenger Tiger           1498            -73
  5719 Avenger 1600 GT      1598            -79
  5611 Avenger 1800           1799, 1964   -75 (2000)

8.5.2007

Kysymys
Saako ikäkaudella H1 (-72) ryhmässä 2 käyttää pleksistä tehtyjä ovien ikkunoita, joissa on "liukuikkunat"/ "pyöreätluukut"? Miten on ns. nopean ohjauksen käyttö ko aikakaudella? Autohan on Volvo 142 S.


Vastaus
Erikoisvakio- ja GTS-autoihin ikkunamuutos on sallittu (Liite K art. 7.3.6) ikäkaudesta riippumatta. Nopea ohjaus on sallittu, jos se on luokiteltu.

17.4.2007

Kysymys
G2 ikäkauden auto ryhmä1. Saako polttoaine- / jarruputket siirtää sisälle? Entä korvata kumiletkut metallipunosletkuilla?

Vastaus 
Ikäkauden G2 ryhmä 1 säännöistä ei löydy kohtaa, joka hyväksyisi putkien siirron alkuperäisestä paikasta. Metallipunosletkuja on hyväksytty korvaamaan alkuperäisiä.

29.3.2007

Kysymys
Olen harkitsemassa historic-auton hankintaa. Jos tuon Saksasta valmiin H1/ I ikäkauden auton, niin onko Suomessa/Saksassa joitakin sellaisia kansallisia sääntöjä, että autoon täytyisi tehdä muutoksia, jotta sillä voi ajaa Suomessa. Autossa on FIA-passi. Saanko osallistua sillä trophyyn, mikäli auto on Saksan rekisterikilvissä ja II-ohjaaja saksalainen.

Vastaus
Sellaista ikäkautta kuin H1/ I ei ole olemassa. Auto voi kuulua vain yhteen ikäkauteen, ja ikäkausi I ei osallistu trophypisteiden jakoon. Mikäli autolla on uusi FIA-passi (HTP) sen pitäisi kelvata Suomessa. Passi ei takaa, että auto on sääntöjenmukainen. Penkki- ja vyösääntö on tosin Suomessa tiukempi. Mikäli auto vaihtaa omistajaa (maata) on passi tehtävä uudelleen. Auton on oltava Suomessa rekisteröity, jos ohjaajalla on suomalainen kilpailijalisenssi.

16.3.2007

Kysymys
Onko Opel Kadett GT/E luokiteltu sedanina (1.9) vai pelkästään coupena?

Vastaus
Vain Coupe mallisena. Sedan on luokiteltu vain 1.2 litraisena.

12.2.2007

Kysymys
Mistä saisi autoja koskevat rakentelu säännöt, eli jossa lähdetään ihan A:sta? Millä autoilla saa osallistua Historickiin Suomessa ja minkälaisia muutosia autoon saa tehdä, mikä on pakollista, ym.? Esim. tallista löytyy orginaali VW 412E, -72 4-ovinen, 1700cc ruisku (L-Jetronic). Pystyykö tälläisestä tekemään sääntöjen puitteissa Historicralliauton?

Vastaus
Historic-auto voidaan rakentaa eri ikäkausien kalustoa vastaavaksi. "Ikäkategoriat" ovat F ja G1 (-69 asti), G2 + H1 (-70...-75) ja H2 + I (-76...-81). Historic-autojen rakentelusäännöt ovat Autourheilun sääntökirja (Liite J ja Liite K), ikäkauden tekniikkasäännöt sekä auton luokitustodistus.
Auto tulee olla luokiteltu sillä ikäkaudella, jossa sillä ajetaan. Pakolliset varusteet löytyvät Liite K:n turvallisuusosiosta (Luku 5) ja ikäkauden säännöt siis siitä sääntökirjasta, minkä vuoden säännöillä auto rakennetaan.
Luokitustodistuksia kyseiseen automalliin löytyy
5257    411    1679cc, luokitus alkanut vuonna -69 eli käy siis ikäkaudesta G1 eteenpäin (tekniikkasäännöt Liite K luku VII ja IX)
5330    411E    1679cc, luokitus alkanut vuonna -70 eli ikäkaudesta G2 eteenpäin (tekniikkasäännöt G2 > -71, H1 > -75)
Valittavaksi tulee myös se, haluaako tehdä vakioauton (ryhmä 1) vai erikoisvakioauton (ryhmä 2). Vain ikäkauden luokitussivut ovat kelvollisia, huomioiden myös luokituksessa mahdollisesti esiintyvät ryhmärajaukset. Auton ei tarvitse olla alkuperäinen kysinen malli (ns. replica siis käy), mutta sen on vastattava täysin sitä, minkä luokitusta käytetään.
Voi kuullostaa mutkikkaalta, mutta liite K:n luettuaan asia lähtee purkautumaan. Kannattaa myös selailla HRCF:n sivujen kysymyslistaa ja tekniikkavinkkejä.

16.1.2007

Kysymys
H1 ikäkauden vakioluokan auton tuulettimen siipien poisto/korvaaminen sähköflektillä? Liite XIII, ikäkausille E-G1 sallitut muutokset vakioautoille, sallii selkeästi muutoksen sähköiseen tuulettimeen. Mistään en löytänyt selkeästi tietoa saako uudempiin G2-H1 ikäkauden vakioautoihin tehdä saman. Jos ei saa, miksi?

Vastaus
Ikäkausien E-G1 säännöt löytyvät Liite K:n Liitteessä VIII. Ikäkausien G2-H1 säännöt löytyvät vuoden 1975 sääntökirjasta. Siinä ei ole vastaavaa vapautta.

10.1.2007

Kysymys
Siis olenko ymmärtynyt oikein että -82 1300cc toyota starlet käy nyt myös historiikki ralliin? (Luokka I 76-81) Autolla ei ole kilpailuhistoriaa. Ja siis onnistuuko "vakioluokkaan"?

Vastaus
Mikäli auto on luokitustodistuksen 5755 mukainen, sekä täyttää vuoden 1981 ryhmän 1 säännöt, niin mikä ettei.

5.1.2007

Kysymys
Minulla on vanha kilpurini tallissa. Ajoin sillä vuoteen -92, mutta nyt olen aikonut ottaa sen Historiciin. Kelpaako alkuperäinen luokitustodistus 5284? Se on vielä tallessa ja voinko säilyttää vaakaweberin ja kojetaulun muutoksen, kun auto oli pitkällä imusarjalla ryhmässä 2. Voinko käyttää 12g kantta.

Vastaus
Kyseisellä autolla ajoit rallia 1973-1985. Nyt sinulla on todennäköisesti tarkoitus tulla historikkiin ikäkauteen 1975. Tällöin sinun pitää muuttaa auto vastaamaan vuoden 1975 sääntöjä. 5284 on Mini 1000 luokitus, joka kelpaa, kunhan moottorin tilavuus on alle 1000cc. 12G kansi on sallittu vain, jos se on luokiteltu siihen autoon.

2.1.2007

Kysymys
Saako 1-ryhmän MK2 RS2000 Escortissa käyttää Delorto pystykaasareita Webereiden tilalla?

Vastaus
Ryhmässä 1 saa käyttää vain ko autoon luokiteltuja kaasuttimia.

5.12.2006

Kysymys
Saako liite K:n VII ja IX lisäyksiä soveltaa E-ikäkauden autossa, jolle ei ole luokitustodistusta. Lähinnä laturi, sähköinenbensapumppu, -flekti kiinnostaa.(6.15.)

Vastaus
Kyllä. Liitteiden otsakkeissa mainitaan, että kyseiset muutokset ovat sallitut ikäkausissa E, F ja G1.

4.12.2006

Kysymys
Mitenkäs on kun tallissa on vuoden 1981 Audi Quattro ja tekis kovasti mieli rakentaa siitä histiric ralliauto, eli onko mahdollista?

Vastaus
Kyllä se on täysin mahdollista, kunhan se täyttää vuoden 1981 säännöt ja luokitustodistuksen.

20.11.2006

Kysymys
Passitus tulossa. I-ikäkauden autossa on asennettuna alkuperäinen kaasutin ja imusarja. Aikomuksen käyttää tulevaisuudessa kaksoiskaasuttimia -81 2-ryhmän sääntöjen suomana. Pitääkö nämä kaasuttimet olla passikuvissa?

Vastaus
Kyllä. Auto pitää aina olla passin mukainen. Jos autoon tehdään muutoksia, jotka vaikuttavat passin tietoihin, on siitä välittömästi ilmoitettava passin kirjoittajalle/ylläpitäjälle muutoksia varten. Tällaisessa tapauksessa tarvitaan uusi konehuoneen kuva ja kaasutintietojen muutos passiin.

10.11.2006

Kysymys
BMW 1502 1977 Historic:iin?
Olisi ajatuksena muuttaa auto historic:iin vastaamaan vuosien 1973-1975 r2 2002:sta. Autossa on jo 2,0 litrainen tupla DCOE:illa, peltisarjalla, katsastettu aikoinaan "kadulle" tällä tekniikalla, pois rekisteristä vuodesta 1993.
Autossa ns. turbo levikkeet ja lasinen kattoluukku ( Finlandia?), joka liukuu katon päällä. 2002:een näkyy olevan luokiteltu Alpina levikkeet jotka huomattavasti kookkaammat kuin nämä "turbot".
Käykö nämä levikkeet (vrt sääntökirja v.1977 Art. 261 cc s.208)vai pitäisikö vaihtaa noihin luokiteltuihin, entäs miten tämä kattoluukku? Mitähän muita osia (ulkonäöllisesti) pitäisi vaihtaa että homma onnistuisi?

Vastaus
Ikäkaudella 1975 lokasuojien levikkeiden piti olla luokitustodistuksen mukaiset. Vuoden 1977 sääntökirja ei ollut vielä olemassa vuonna 1975. Kattoluukku on sallittu vain, jos se löytyy luokitustodistuksessa. Finlandia-luukkua ei tietääkseni ole luokiteltu mihinkään autoon.
Pääasia on, että auto on ikäkauden sääntöjen ja luokitustodistuksen mukainen, eli samanlainen kuin sääntöjenmukainen auto ikäkaudelta.

17.10.2006

Kysymys
Miksi CrMo-turvakaaria ei voi käyttää, ovatko paljon kevyempiä kuin Fe37:sta tehdyt? Eikö ensin mainittu olisi kuitenkin selkeästi turvallisempi kuin ns räkärauta?

Vastaus
Sääntökirjassa on määritelty turvakehikon materiaalin minimivaatimukset (Luku 253 kohta 8.3). Mikäli siis CrMo täyttää nuo lujuus- ja mittavaatimukset, kyseistä saa käyttää turvakehikon materiaalina. Kannattaa huomioida, että CrMo:n hitsaaminen on erikoisprosessi, eli hitsaajan tulee tietää hitsausmenetelmät koska liitoksen lujuutta ei voi enää hitsauksen jälkeen verifioida.

Mikäli halutaan käyttää CrMo kehikkomateriaalina, sen täytyy siis täyttää KAIKKI kohdan 8.3 vaatimukset, luonnolisesti myös materiaalivahvuudet. Sääntökirjasta kannattaa AINA lukea kaikki lauseet, jotka asiaa koskevat, niin välttyy turhalta päänvaivalta.

Fe37 ei täytä kyseisiä materiaalivaatimuksia, joten en tiedä painoeroa kun kyseisestä materiaalista tehtyä sääntöjenmukaista kehikkoa ei voi olla olemassa. Sama pätee tuohon turvallisuuskysymykseen.

11.10.2006

Kysymys
Tarkoituksena rakentaa Ford Escort Sport -71 historic käyttöön. Millä luokituksilla tuo auto tulisi rakentaa. Onko Sportin luokitukset aivan omansa eli huonommat kuin Gt:ssä? Jos auto on papereiltaan Sport, voiko tehdä teknisesti Gt:n säilyttäen Sportin puskurit, tavis mittariston yms?

Vastaus
Ford Escort 1300 GT luokiteltiin 1978 todistuksella 5211, Ford Escort Super luokituksella 5213, ja vuonna 1972 Ford Escort Sport luokituksella 5442. Nämä ovat kolme eri automallia, eikä niiden luokitustodistuksia saa sekoittaa keskenään.

Kysymys
Millaisia kaasuttimia ja imusarjaa tulisi käyttää vuosimallin 1982-luokan historic Toyota Starletissa (alle 1300cc, Ryhmä F?).

Vastaus
Samanlaisia kuin ikäkaudella käytettiin ryhmässä 2. F-ryhmää ei ollut vuonna 1981.

26.9.2006

Kysymys
Saako escort G2/d rata-autossa olla säädettävät alatukivarret edessä?


Vastaus
Ryhmässä 1 vain alkuperäiset on sallittu.

Ryhmässä 2 tukivarsien nivelet saa vaihtaa, mutta mikäli itse tukivartta muutetaan, tulee muutos olla luokiteltu.

Kysymys
Saako käyttää: ikäkausi G luokka 10 volvo 142s progressiivisia jousia? Lisä jousia iskareiden ympärillä? Olisko ohjausta mahdollista muuttaa nopiammaksi mitenkään? Luokitellut perävälitykset ko malliin?

Vastaus
Jousitusmuutokset ovat sallittuja -74 säännön kohta o) mukaisesti. Ohjaus voidaan muuttaa kohdan p) mukaisesti. Perävälitykset ovat joko luokiteltuja (4.1, 4.56 tai 4.88) tai ikäkaudella käytettyjä.
Kilpailija on näyttövelvollinen osien ikäkaudenmukaisuudesta

5.9.2006

Kysymys
Opel Kadett C 1200 Coupe, vm.-77, missä luokassa voi ajaa?

Vastaus
Automalli on luokiteltu 1975, joten siitä voi tehdä auton historic ikäkauteen H1 (vakio tai erikoisvakio), kunhan se täyttää vuoden 1975 luokitustodistuksen ja säännöt.
Siitä voi myös tehdä auton ikäkauteen H2 tai I (vakio tai erikoisvakio), jolloin voi käyttää lisäluokituksia vuoden 1975 jälkeenkin.

30.8.2006

Kysymys
Ymmärsinkö oikein? 1300 kent koneista Escorttia ei voi porata ylikokoon, vaikka ajaisi isommassa luokassa(vuoden -81 säännöt). Pitääkö autolla olla kilpailuhistoriaa, jos haluaa lähteä Suomen ulkopuolelle ajamaan? (esim. Ruotsissa järjestettäviin kilpailuihin) vai käykö ns. replica auto?

Vastaus
Ikäkauden luokkarajojen yli ei saa porata. Kilpailuhistoriaa ei enää vaadita.

Kysymys
Escort MK1: Works autoissa oli usein "porattu" rivi pyöreitä aukkoja hiekkapeltiin pätkäpuskureiden väliin koko noin 35-50 mm. Voiko tehdä myös?
Works autoissa vuodesta 1971 eteenpäin polttoaine tankin korkki oli sijoitettu upotettuna oikean puolen C-pilariin , voiko näin tehdä. Molemmista löytyy hyvä ja luotettava kuva-aineisto.

Vastaus
Ryhmissä 1-4 ei ole koskaan ollut sallittu tehdä ylimääräisiä reikiä koriin. (Ei myöskään nykyisessä F-ryhmässä). Tehdasautoissa näitä reikiä on esiintynyt ainoastaan kerran, Lontoo - Mexico rallissa 1970. Kyseinen kilpailu EI ollut FIA:n alainen kilpailu, ja näissä autoissa käytettiin luokittelematonta 1850cc työntötankomoottori.
Polttoaineen täyttöaukon paikka on vapaa.

 

Kysymys
Onko vuoden -71 mazda 1500 lucesta mahdollista tehdä "luvallinen" rallipeli? kunnen oo mistään löytäny onko luokiteltu. Mites sitten toimitaan jollei oo luokiteltu? kuoppaanko haaveet?

Vastaus
Sensijaan Mazda 1500 löytyy luokiteltuna ryhmään 2 vuonna 1973. Jos automalli ei ole luokiteltu, niin sillä ei myöskään voi olla kilpailuhistoriaa, eli ei kelpaa !!

Kysymys
Minin luokitustodituksien numerot, itsellä on Minin kori vm.-65, ollut 850 kone. Ajan hrf:n harraste autoluokassa C koneella 1293 ja siihen on vaihettu clubmanin keula. Mikä luokitustodistus kuuluu tälle autolle?

Vastaus
Ministä on monta todistusta, 1275 koneella 5028 ja Clubman 5405.


21.3.2006

Kysymys
Saako G1 ikäluokan autossa käyttää minkälaista vain alumiinivannetta (vaikka ei ole luokiteltu), kunhan mitat (halk,offset,leveys) ja pultinpaikat säilyvät. F-ikäluokkaan saa laittaa minilite-tyyppiset vanteet - käykö kuusipuolainen samankaltaisilla puolilla kuin minilite, vai pitääkö olla 8-puolainen.

Vastaus 
Ikäkaudella G1 (vuoden 1969) sääntökirja kertoo: "Pyörien ja vanteiden mittojen tulee säilyä valmistajan sarjassa edellyttäminä ja samoina, mitä luokitustodistuksessa on mainittu." Tämä tarkoittaa luokiteltuja vanteita, sekä autonvalmistajan malliin tarkoittamia luokitelluilla mitoilla.
Ikäkaudessa F voi käyttää "Minilite" tyyppisiä vanteita (luokitetuilla mitoilla), jos automalliin ei ole luokiteltu kevytmetallivanteita. Puolien määrää ei ole rajoitettu.


10.3.2006

Kysymys
Minkälaiset bedalboxin sylinterit saa laittaa H1 2-ryhmälaiseen Escorttiin?(koko, merkki). Entä saako konehuoneeseen, hitsata etutolpan yläpäähän vahvikepellit ja ns.kolmio tuet runkopalkin ja tuliseinän väliin?.

Vastaus
Pedal-Box sylinterien ja koko laitteen tulee periaatteeltaan ikäkauden mukainen. Sylinterien koolla ei ole väliä, koska sylinterin saa vaihtaa toisenlaiseen. Aikoinaankin käytettiin hyvin yleisesti Girlingin perussylinteriä.

Liite K mukaisesti vain osittainen vahvistaminen on sallittua. Siten esim saumoja saa hitsailla ja vahvikepeltejä saa asentaa mikäli ne noudattavat korin alkuperäistä muotoa (7.3.6). Kotelorakenteita ei siis saa vielä ikäkaudessa H1 tehdä, eli tuota kolmiopalaa ei saa tehdä ellei se ole luokiteltu.


2.3.2006

Kysymys
Jos välikoppa sportin tekee H2, voiko sillä ajaa 9-luokassa? Käykö silloin tanarin isolaatikko?

Vastaus 
Ei. Kategoria 2 (luokat 6 - 10) päättyy 31.12.1975. Ikäkausi H2 kuuluu kategoriaan 3, tässä tapauksessa luokka on 11.

Kysymys
Onko kesärenkaisiin ajateltu koskaan vastaavaa erivapautta kuin talvirenkaissa on? Eli tarkoitan 12" -> 13", kun 12" kilparengasta ei ole tarjolla kuin pinnattuna versiona. Autoja, mitkä käyttävät 12" rengasta, on kuitenkin tullut aikalailla lisää viimeaikoina.

Vastaus:
Historicia koskeva erivapaus tarkoittaa ns. piikkipyöriä, koska niitä ei erivapauden aikana valmistettu 12" kokoina. Talvisaikaanhan Suomessa on liikenneministeriön erivapaus käyttää kyseisen tyyppisiä renkaita/nastoja, ja tämä on linjassa tuon ensinmainitun erivapauden kanssa. Kesällä ei ole samanlaista ongelmaa, koska pinnoitettuja kilpapyöriä ja muita kilpakäyttöön soveliaita renkaita vielä on saatavilla ja kaikki ovat tieliikenteeseen sallittuja.
Seurataan kuitenkin tilannetta.

Kysymys
Saako välikoppa 1600 sport, ryhmä kaksi, ikäkausi H1, laittaa isonlaatikon?Kun pojat sanoo et se "taas"kielletään. Oisko mahdollista saada tähän sääntö sekamelskaan jokunlaista selvyyttä, kun on vähän niin että tänään saa huomenna ei ja tulevaisuudesta ei tiedä kukaan!
Tämä homma kyllä vielä ajan kanssa hyvästä lajista harrastajat pois.
Eikö kansallisesti voisi antaa porata yli luokkarajan tulisi selviä säästöjä? Ei pitäisi haitata ketään!

Vastaus:
Ford Escort 1600 MkII (5586) ikäkaudessa H1 saa käyttää kaikkia vuoden -75 loppuun luokiteltuja osia. Perusluokituksessa on pikkulaatikko, iso laatikko (Type E) on luokiteltu  vasta luokituksella 8/8V päivämäärällä 1.4.1976, joten se on mahdollinen vasta ikäkauden H2 autossa.
Osia ei erikseen kielletä, vaan niiden käyttö sallitaan. Kun löytyy dokumentti jonkun osan käytöstä ikäkaudella ja se muuten täyttää säännön, sen käyttö on silloin sääntöjen mukaan sallittu. Tässä nimenomaisessa Escort-tapauksessa luokituksen päivämäärä on loppujen lopuksi tarkastettu FIA:n arkistoista, koska kyseistä päivämäärää ei kaikissa luokitustodistuskopioissa ollut ja asia otettiin kilpailijoiden taholta esille viime vuoden lopulla.
Sääntöjen venyttäminen rajojen yli (oli sitten kyse mitasta, painosta, melusta, tms) saattaa auttaa jotain osaa porukasta, mutta samalla se halveksuu niitä, jotka sääntöjä noudattavat. Mikäli jossain niinkin perusasiassa kuin sylinteritilavuudessa, johon siis koko tekninen säännöstö perustuu, otetaankin poikkeava kanta yleisestä linjasta, tarkoittaisi se sääntöjen uudelleen rakentamista, tällä kertaa kansallisiksi. Meillä on tällainen säännöstö jo olemassa, mutta se ei ole historic-säännöstö. MkII 1600 Escortilla saa ajaa ylikokoisena ja isolla laatikolla ryhmässä F, tällöin myös voi esimerkiksi käyttää isompaa vannehalkaisijaa ja muita kuin alkuperäisiä Kentin 1600cc kiertokankia.
Täytyy aina muistaa, että asiat eivät ole niin mustavalkoisia kuin miltä ne sylinteriporausta työntömitalla mitattaessa näyttävät.

22.2.2006

Kysymys
Paljon puhutaan MK1 Escorttien rengaskoosta onko Twincamissa käytetty G1, G2, H1 tai H2 ikäkausilla 15" vannetta?

Vastaus 
Tuskin. Mikäli kilpailija pystyy näyttämään toteen, että kyseisen kokoista vannetta on käytetty ikäkaudella kansainvälisessä kilpailussa, niin hän voi lähettää anomuksen AKK:lle, joka lähettää sen eteenpäin FIA:n Historic Komission tekniikkatyöryhmälle. Eli kilpailija on aina näyttövelvollinen.

20.2.2006

Kysymys
Onko vaihdelaatikon oltava alkuperäisellä synkronoinnilla varustettu,vai voiko käyttää eri tyyppiä tai peräti poistaa kokonaan kys.synkronoinnin? Voiko hammaspyörät olla suorahampaiset poiketen alkuperäisestä?

Vastaus
Vaihteistojen synkronoinnista ei puhuta minkään ikäkauden säännöissä mitään, joten synkronoinnin tulee olla ikäkaudesta ja ryhmästä riippumatta alkuperäinen tai luokiteltu. Mitä rattaiden hammastuksiin tulee, niin tietyissä ikäkausissa ja viritysasteissa ovat rattaat vapaat, joten silloin voi hampaan muodon ja modulin muuttaa.

Kysymys
Escort Twincam tuli tuotantoon G ikäkaudella. Onko mahdollista tällä palstalla vastata eroavuuksiin rakenteessa mikäli auto rakennetaan G tai H ikäluokkaan. Akselit, jarrut rengaskoko, jousitus.

Vastaus 
Ford Escort TC luokiteltiin 1968, ja luokitus oli voimassa vuoden 1976 loppuun, joten auto voidaan rakentaa ikäkausiin G1, G2, H1 ja H2. Kaikki luokitellut osat kyseiselle ikäkaudelle on sallittuja. Lisäksi ikäkausien säännöistä selviää, mitä asioita saa eri ikäkausien autoihin tehdä. TC:n viimeiset luokitukset ovat ilmestyneet vuonna -71, eli ikäkausien G2 ja H1 ero on vain säännöissä mainitut muutokset.

17.2.2006

Kysymys
Multa löytys monenlaista osaa VW Golf GTi:hin MKI. Ajatuksissa olis tehdä rallipeliä historicciin. Saakos tuollasta ylipäänsä tehdä historiikkiin. Mihin luokkaan se menis? Voiko tuollaista GTi:tä ruveta rakentamaan tavallisesta golffista, vai täytyykö olla alunperin GTI malli?

Vastaus 
Ensimmäinen VW Golf luokiteltiin 1975 (1471 cc moottorilla). Tällä versiolla pääsee ikäkauteen H1 (1975) historic ralleihin. GTI versio luokiteltiin vasta 1976, eli sellaisella pääse ikäkauteen H2-I (1981). Auton ei tarvitse olla alunperin GTI.

7.2.2006

Kysymys
Mites on, voiko Escortilla ajaa 15" renkaalla? Todistettavasti Veli Hirvonen ajoi Lieksa rallia Ford escort Mexicolla vuonna 1976. Vanteet oli tehty Amazonin ja Anglian vanteista. Pitääkö olla kyseinen Mexico vai voiko yleistää muihin Escortteihin. Jos en pahasti muista väärin, niin A Haimakaisellakin saattoi olla sormensa pelissä

Vastaus
Lieksa rallia ei järjestetty 1976, Velsu aloitti rallit kuskina vuonna 1977. Oliko Lieksa ralli silloin kansainvälinen kilpailu ? Tuskin oli, joten ei riitä todisteeksi. Onko tapahtumasta valokuvadokumentti ? Jos jossain automallissa on kv-kilpailussa käytetty jotain (säännöissä luvallista) viritystä, niin se koskee vain sitä automallia. Escort Mexico on automalli, Escort 1100, Escort 1300 GT, Escort RS 1600 ja Escort RS 2000 ovat kaikki eri automalleja.

23.1.2006

Kysymys
Lueskelin historic rally sivustoja; autolta ei enää vaadiat kilpailuhistoriaa. Kysymys koskee Volvo amazonin luokitusta; onko ainut luokiteltu malli 122s, vai käykö muut mallit ( esim 130 )?

Vastaus 
Autolla ei tarvitse olla kilpailuhistoriaa, eikä auton tarvitse olla "aito".  Eli voit lähteä liikkeelle mistä tahansa rautakimpaleesta, kunhan lopputulos on luokitustodistuksen mukainen (kilvissä oleva) auto. En tiedä, mikä on Volvo 130 (131 = 121, 132 = 122). Parhaat luokitukset löytyy 122 versiolle (todistus 1408), jossa on isot venttiilit ja peltipakosarja. Tämä koskee ikäkautta 1965.


 

<span style="font-family: Tahoma, sans-serif; font-size: 1<