Your browser version is outdated. We recommend that you update your browser to the latest version.
>
Tiimit tiedottaa

Haluaisitko kertoa kisoista/kalustosta/tulevasta/menneestä jne. Tälle sivulle lisäilemme juttulinkkejä/juttuja/tiedotteita. Haluaisitko kertoa vaikka jostakin vanhasta kisasta tarinoita, niin julkaisemme ne mielellämme. 
Yhteydenotot joko sihteeri@historicrallyclubfinland.fi tai sitten puheenjohtaja@historicrallyclubfinland.fi 


 

26.6.2017 Pentti Veikkanen taisteli ongelmien kanssa ja kavensi eroa kärkeen

Historic-rallien EM-sarjan neljäs osakilpailu Belgiassa oli kaikesta huolimatta hyvinkääläiselle Pentti Veikkaselle ja hänen kartanlukijalleen Timo Jaakkolalle onnistunut. Kategoriassa 3 Porsche 911 SC:llä ajava Veikkanen kavensi EM-pistetaulukossa eroa johtavaan Maurizio Pagellaan, mutta tätä ei italialainen sulattanut.

Las Vegas Ypres Historic Rally oli kaksipäiväinen koitos, jossa oli 13 erikoiskoetta yhteispituudeltaan noin 150 km. Nuotitusjakson aikana Belgiassa oli todella kuuma, noin 32 astetta, mutta kisan alkaessa lämpötila oli laskenut jo rallin kannalta siedettävämpiin lukemiin.

Ypres-ralli vietti nyt 25:nnettä juhlavuottaan. Rallin reitti oli perinteiseen tapaansa erittäin mielenkiintoinen, kovavauhtinen ja tarkkuutta vaativa.
”Tiet ovat kapeita ja röykkyisiä. Lisäksi asfaltin reuna on terävä, joten rengasrikkojakin saattaa tulla tavallista enemmän”, pohti Veikkanen ennen kisaa.

Veikkanen kärsi jo rallin ensimmäisenä päivänä teknisistä ongelmista.
”Vaihteisto piti pahaenteistä ääntä, eikä olisi pitkään kestänyt. Vaihteisto vaihdettiin, ja starttikin lopetti toimintansa. Onneksi saatiin kaikki huollossa kuntoon. Jäätiin itävaltalaisesta kategoriaa johtaneesta Karl Wagnerista 10 sekuntia”, kertasi Veikkanen.

Wagner oli tuloksissa ensimmäisen päivän jälkeen neljäntenä ja Veikkanen viidentenä, mutta edellä olevat eivät aja EM-pisteistä.

Lauantaina kilpailijoilla oli edessä yhdeksän erikoiskoetta. Heti ensimmäinen erikoiskoe toi ongelmia. Wagner ajoi ulos, minkä jälkeen Veikkanen pudotti vauhtiaan ja taisteli uusien ongelmien kanssa.
”Bensa haisi, huomasin vuodon letkussa, joka korjattiin.  Ruiskutuspumpussa oli häiriö, moottori ei toiminut siirtymäajossa, mutta pätkällä häiriöstä ei ollut haittaa. Siirtymillä paukkuu niin vimmatusti kuin tykillä ampuisi.”

Jonkin aikaa Veikkasen kisa kulki ilman ongelmia, kunnes lauantaina iltapäivän lenkillä ilmaantui uusia pulmia.
”Kytkinhaarukka hajosi, kun ek-kilometrejä oli vielä jäljellä 80. Yksi 25-kilometrin erikoiskoe ajettiin ilman kytkintä kolmosvaihteella, kun muut ei mennyt päälle. Toinen, 18 km pitkä pätkä tultiin viitosvaihteella läpi.”

”Huollossa parsittiin auto kuntoon sen verran, että toimi. Sitten hävisivät nelos- ja kolmosvaihde. Loput pätkät tultiinkin sitten kolmella vaihteella. Jännitettiin, mutta auto kesti maaliin asti.”

Veikkanen sijoittui lopulta kolmanneksi, mutta sai korkeimmat EM-pisteet. Pagella oli viides, mutta hänenkin edellään oli vielä yksi sarjan ulkopuolinen kuljettaja. Pagella hävisi Veikkaselle yli puoli tuntia ja lisäsi pistesaldoaan toiseksi korkeimmilla pisteillä.

Kilpailun jälkeen maalissa odotti kutsu loppukatsastukseen. Italialainen, myös Porsche 911 SC:llä ajava Maurizio Pagella teki vastalauseen Veikkasen auton moottorista, joka sinetöintiin ja puretaan Suomessa. Siihen asti tulokset epävirallisia.
”Hän meinaa, että minulla on laiton, isompi moottori, mutta kun ei ole. Homma tulee hänelle kalliiksi ja meille kiire, kun Lahden EM-historiciin on enää vähän aikaa”, harmitteli Veikkanen.

teksti: KK

 

6.6.2017 Matti J. Tarvaisen kesäkausi alkoi  hyvissä merkeissä 

Matti J:n kesäkausi jatkui talven viimeisen kisan Kiparin Sprintin jälkeen Kerimaallakin hyvissä merkeissä. Luokkansa ainoana osanottajana pistemäärä ei lisäänny luokkavoitosta kuin 9 pisteellä. Vauhtia pitääkin mitata lähinnä kisan kärjen vauhtiin. Kiparilla Tarvainen  oli toiseksi nopein. Kerimaalla ensimmäisen kierroksen jälkeen nopein oli Vesa Rissanen ja toinen Harri Hartojoki. Tarvainen ehti kolmanneksi. Toisella kierroksella aikoja parannettiin kärjen kohdallakin. Rissanen piti keulan ja Hartojoki kakkospaikan. Tarvainen joutui taipumaan Jari-Pekka  Haapasalolle 0.6 sadasosa sekuntia ja oli  nopeusjärjestyksessä siten 4:s. Tarvainen on kuitenkin tyytyväinen, Mitsu alkaa pikku hiljaa tulemaan tutuksi, ja syksyllä odotellaan vielä vähän parannusta. Harmi ettei luokkaan ole vielä Rantasalmen kisaa lukuun ottamatta ilmaantunut kirittäjää, Passitettuja luokkaan kelpaavia autoja kuitenkin on olemassa.

Tarvaisen tiedotus

 


 

17.5.2017 VOLKSWAGEN HISTORIC RALLY TEAM – Janne Lindberg

Suomi Cupissa luokan 5 pistejohdossa talven osakisojen jälkeen oleva Janne Lindberg lähtee himpun verran tyytyväisemmällä mielellä viikonlopun Riihimäen kisaan. Tervakoskelaisen rallitiimi on nyt tehtaan luvalla virallisesti Volkswagen Historic Rally Team.

Tervakoskelaisella Janne Lindbergilla on pitkä historia Volkswagenin kanssa. Oman kilpailemisen ohella Lindbergilla on useampia Volkswagen-merkkisiä autoja, joilla hän itse mutta muutkin kilpailevat aktiivisesti.
”Oon nyt sitten ihan virallisesti VW-tiimin miehiä, suorastaan tallikuljettaja”, iloitsee Lindberg huumorimielellä ns. kieli poskessa.

”Vakavasti puhuen, on hienoa, että saatiin lupa käyttää nimeä, jolla on rallimaailmassa hieno kaiku ja jolla on saavutettu menestystä vuosien ajan.”

Lindberg oli kalustoaan katsellessaan miettinyt, että voisi perustaa oikean rallitiimin, kun autoja on ”siunaantunut” useampia. Lindberg ja kartanlukijana toimiva Kai Tarkiainen ajavat Ralli SM -sarjan yhteydessä Suomi Cupia kit-Golfilla. Lindbergin toinen ”ykköskoppainen” Golf on mukana SM-sarjan puolella.
”Toimintaa Volkkareilla alkaa olla sen verran, että mielestämme tiimin nimessä pitäisi myös Volkswagen olla näkyvästi. Päätettiin kysyä lupaa tehtaan moottoriurheilupuolelta”, kertaa Lindberg idean syntymistä.

Lindbergin toimintaa ja työtä Volkswageneiden kanssa vuosien varrella arvostetaan. Historic-ralleissa nähdyt VW Golfit on hienosti rakennettuja ja niitä yleisesti pidetään jopa parhaina mitä Suomessa on, vähintäänkin parhaana Volkkarina.
”Meidän päämekaanikkomme Harri Ruokonen on ihan kellontarkka jätkä näissä asioissa”, kehaisee Tarkiainen, joka on istunut Lindbergin kyydissä reilun vuoden verran.

Työn arvostuksesta kertonee sekin, ettei VW:n moottoriurheilupuolen johtajalla Sven Smeetsillä ollut mitään asiaa vastaan. Saksan päästä oltiin vielä yhteydessä Suomen maahantuojaan, ja kun asia oli heillekin ok, Lindbergin tiimin nimi Volkswagen Historic Rally Team otettiin käyttöön. Ilmoittajalisenssit ja muut tarvittavat paperit on hoidettu kuntoon ja tiimi tekee ensiesiintymisensä Riihimäen SM-rallissa.

Lindberg ei ollut mukana sarjan ensimmäisessä osakisassa Rovaniemellä. Mikkelistä pari Lindberg–Tarkiainen nappasi kolmanneksi korkeimmat cup-pisteet ja Nilsiästä tuli luokkavoitto. Hyvinkääläinen Ilmo Lario on parin pisteen päässä kakkosena ja tammisaarelainen Edgar Virtanen neljän pisteen päässä kärjestä. Loppupisteisiin lasketaan seitsemästä kilpailusta viiden parhaan pisteet.

-kk


 

12.4.2017 Tarvainen tyytyväinen talven kilpailuihin

Orimattilan Urheiluautoilijoiden Matti J. Tarvainen on todella tyytyväinen talven tuloksiinsa. Pitkästä aikaa ei talvikisoihin tullut peruutuksia, vaan kaikki suunnitellut kisat saatiin ajettua, kertoo Tarvainen. Talven aikana oli tarkoitus ajaa kaikki kolme Historic Rally Trophyn  (HRT) osamestaruuskilpailut. Näin myös tapahtui. Kisat Rengossa, Savonlinnassa sekä Porvoossa onnistuivat hyvin ja kaikista tuli luokkavoitto.  Kesän kisoihin mennään oman ikäkauden HRT:n kolmantena.

Myös Historic Rallisprint sarja meni mukavasti. Ensimmäisen , Rantasalmella järjestetyn Lipposen Rallisprint kisan jälkeen hän oli tasapistein sarjan kärjessä.  Toinen kilpailu Muuramessa toi kakkossijan. Viimeinen kisa, Kipari Sprint Rautavaaralla, meni mallikkaasti. Tarvainen voitti luokkansa ja oli Historic luokkien nopeusjärjestyksessä kakkonen. Sprint sarjassa hän jatkaa myös sarjan kolmantena kesäkisoihin. AKK:n Kaakkois-Suomen Alueen osamestaruuskisoissa, Rantasalmella ja Mäntyharjulla , hän on  talven jälkeen  Historic Sprint  puolella kolmantena ja Historic rallipuolella , Savonlinna ja Porvoo, neljäntenä.  Tarvainen ajoi talven aikana kaikkiaan 11 kilpailua joista 3 oli jäsentenvälisiä 8 kansallisia kisoja, mukana myös sarjakisat.  Maaliin päästiin 7 kertaa, yksi keskeytys johtui teknisestä viasta. Tarvainen kertoi liittyneensä Hirvensalmen Autourheilijoihin, koska heillä oli Liekuneen järven jäällä 3 km pitkä jäärata, jossa jäsenet saivat harjoitella. He järjestivät myös 4- osaisen jäsenten välisen ”Jäärata sarjan, HAU Talvi CUP ´n” johon Tarvainen otti osaa, sarjan kolmeen kilpailuun. Voittaen Historic- ja , 4-veto sarjan, lisäksi Senioreissa  tuli  4.s sija. ”Nykyään on harvinaista herkkua, että pääsee ajamaan jäällä ja silloin kun se on mahdollista, pitää se käyttää hyväksi. Ajoin vuoden 1970 talven jääratakisoja, sen jälkeen jääratakisat ovat olleet hyvin sattumanvaraisia.” tuumaili Matti J. Tarvainen talven kisoista ja odottaen jo kesän kilpailukautta.

                                                                                                                     Kilpa-auto ja tyytyväinen kuljettaja talven palkintosaaliineen.

Kuva ja teksti: Tarvaisen tiedotus

 


 

8.8.2016 Rallye Team Westerlundin epäonni jatkui myös Lahdessa

Tämä rallivuosi näyttää nyt olevan meidän autokunnalle todellinen epäonnen aikakausi. Talvella sarjakisoissa oli teknisiä ongelmia

ja nyt Lahden EM Historic Rallyssa matka katkesi jo lähes kisan alussa. 

Kisan ensimmäinen erikoiskoe oli pituudeltaan 9.3 km. Edellisestä nuottirallistamme oli jo vierähtänyt vuosi, mutta yllättävän mukavasti

homma meillä taas sujui ja ajoimme pätkällä hyvinkin varmalla ajolla kategorian CAT 4 kolmanneksi nopeimman ajan. 

Hyvillä mielin ja odotuksin jatkoimme kohti seuraavaa pätkää, joka oli pituudeltaan 14.5 km. Tämä oli vauhdikas ja hyvin vaativa erikoiskoe

nopeine osuuksineen ja nyppyjen ylityksineen. Ajo lähti heti alusta asti sujumaan ihan lennokkaasti ja meidän nuotti toimi erittäin hyvin.

Mutta kuten tässä hommassa hyvin tiedetään, aina voi sattua ja tapahtua! Erikoiskokeen loppupäässä yhdessä vasemmassa mutkassa tehdyn

virheen vuoksi Mantan perä putosi aikas kovasta vauhdista ojan puolelle, auton helma otti kiinni penkkaan ja siitä sitten lähdettiin. Parin pyörähdyksen

jälkeen putosimme Mantan kanssa katolleen alas viljapellolle. Autosta ulos kömpiessämme totesimme, että olimme molemmat ihan kunnossa,

toki hieman ”sekaisin” pyörimisen jäljiltä. Paikalla ollut yleisö käänsi auton takaisin pyörilleen. Auto sai rytäkässä harmittavasti joka puolelta siipeensä,

mutta peltiähän saa aina. Pääasia että miehistö oli kunnossa… 

Erikoiskokeen päätyttyä ja Mantan ”lokasuojien venytyksien” jälkeen ajoimme auton pois erikoiskokeelta ja siitä ihan suoraan huolto-auton perässä

odottavaan peräkärryyn. Kävimme Hannan kanssa vielä perjantaina illansuussa näyttämässä itseämme kilpailun lääkärille, joka teki meille pakolliset tarkastukset. 

Että tällainen reissu tällä kertaa! Nyt aletaan pikkuhiljaa parsimaan Opelia nippuun ja sitten taas vaan mennään kohti uusia seikkailuja…

Josko vaikka ensi vuosi olisi meille onnekkaampi...!

 

Tästä linkistä löytyy EK2 Mantan kabiinista kuvattuna.

 

Kesänjatkoja kaikille! 

Ralliterveisin,

Hessu Westerlund


 

4.8.2016 Tulevana viikonloppuna ajetaan Suomen Historic rallien kauden ykköstapahtuma Lahti Historic Rally. Kilpailu on on FIA European Historic Sporting Rally Championship -sarjan osakilpailu.

 Ensimmäinen auto starttaa reitille Lahden satamasta perjantaina 5.8. klo 12.01. Perjantaina ajetaan 7 kpl erikoiskokeita, joille kertyy yhteensä mittaa n. 70 km ja siirtymäosuuksia ajetaan n. 297 km. Jakson päätteeksi ensimmäiset autot saapuvat iltahuoltoon klo 21.30 vaiheilla.

Kilpailun neljäs yleisöerikoiskoe ajetaan 45 minuutin päivän huoltotauon jälkeen aivan Lahden kaupungin keskustan tuntumassa. Siellä ensimmäinen auto starttaa baanalle klo 17.25. 

Lauantaina ensimmäinen kilpailija starttaa kohti päivän kuutta erikoiskoetta aamulla jo klo 6.01. Pituutta näille pätkille kertyy yhteensä n. 68 km ja siirtymiä ajetaan n. 250 km.

Maalin juhlallisuuksiin Lahden satamaan ensimmäisiä autoja odotellaan sitten parin päivän rallaamisen jälkeen lauantaina klo 15.20. 

Täältä rallin sivuilta löytyy hyvin yleistä informaatiota rallista ja sen aikatauluista. Reittiin tutustuminen eli nuotitus tehtiin tänään keskiviikkona ja se jatkuu vielä huomenna torstaina. Erikoiskokeet ovat lauantain ajopäivän osalta aivan samat kolme ek:ta, jotka ajettiin myös viime vuonna rallin päätöspäivänä.

Nämä pätkät ajetaan Sysmän suunnalla ja kaikki kahteen kertaan. Perjantaina rallin reitti suuntautuu Iitin ja Jaalan suuntaan. Aikaisemmin ajettuja pätkiä perjantain reitiltä löytyy vain yksi kappale. Perjantaina kolme pätkää ajetaan myös kaikki kahteen kertaan ja kaupunki ek vain kerran.  

Tästä kilpailijaohjeesta löytyy tarkempi aikataulu ja muuta tietoa. 

Meillä on nyt ollut ajotaukoa, koska mehän teimme talvella kahden sarjakisan keskeytyksen jälkeen päätöksen, että emme aja enää tänä vuonna Historic Trophy sarjaa. Emme siksikään oikein nähneet sarjan ajamista enää järkevänä, koska autoja ei juuri ilmestynyt luokassamme viivalle.

Sarjan järjestäjät ovatkin nyt tekemässä muutoksia ensi vuoden sarjasääntöihin, joiden julkaisemista rallimiehet ja -tytöt odottavat jo kuumeisesti… 

Starttaamme Hannan kanssa Lahti Historic Rallyyn lähtönumerolla 24. Kilpailun osanottajalista löytyy täältä.

Kilpailuun ilmoittautui mukavasti autoja eli yhteensä 76 paria. 

Kävimme tänään vielä illalla nuotituspäivän jälkeen kokeilemassa Mantaa Orimattilassa järjestetyllä testierikoiskokeella, ja hyvinhän tuo tuntui nyt toimivan.

Vielä kun kuski saa karisteltua ”ylimääräiset ruosteet ranteistaan”, niin hyvällä mielellä lähdemme kisaan mukaan. Osanottajalista pitää sisällään useita todella nopeita kuljettajia ja autoja, joten tulostavoitteita en ala tässä millään tavalla asettelemaan. Hyvä fiilis ja maaliin pääsy on aina se ensimmäinen tavoite tässä rallissa… J

Rallissa meitä huoltavat tuttuun tapaan Mäkelän Kake ja Pehkosen Toni. 

Kilpailun Online tulospalvelu löytyy tämän linkin takaa

Palaan tunnelmiin sitten taas kilpailun jälkeen! 

Ralliterveisin,

Hessu Westerlund


 

21.02.2016 Terveiset Pohjanmaan lakeuksilta!

Tämän vuoden HRT-talvikausi saatu pakettiin Pohjanmaa-rallin myötä ja edessä kolmen kuukauden tauko, jolla ehtinee saada Finnin entistäkin kovempaan iskuun ennen Mäntsälän "kapinoita".  Alkuvuosi on ollut kilvanajoa lähinnä itseämme vastaan, koska luokassamme (lk12) ei muita ole kisaamassa ollut. Toivotaan, että kesä tuo tullessaan lisää autoja viivoille.  Kalusto on pelannut moitteettomasti koko alkukauden, samoin kun koko viimekaudenkin ajan. Vauhtia ja varmuutta on alkanut myös miehiin löytyä EK-kilometrien karttuessa.

Viime vuonna lähdettiin avoimin mielin mukaan historicin maailmaan, ja täytyy tunnustaa, että mahtavaa ja ennenkaikkea avointa porukkaa tämän lajin autokunnista löytyy!  Toivotaan ja uskotaan osallistujamäärien  pysyvän sellaisina, että järjestäjien on kannattavaa meille kilpailuja tulevaisuudessakin rakentaa. 

Vauhdikasta kevään odotusta!

Sami Huosionmaa

Co-Driver, Datsun Finn


 

21.02.2016 Rallye Team Westerlundin vaikeudet jatkuivat Pohjanmaa-rallissa

Kauden alku on nyt meille vaikea. Kaksi edellistä vuotta ajoimme HRT sarjaa tällä autolla ilman yhtään keskeytystä ja nyt tulee kaksi peräkkäin. Mietimme nyt tämän kauden jatkokuvioita uusiksi ja harkitsemme, jatkammeko tässä sarjassa lainkaan vai muissa rallitapahtumissa  tai -sarjassa.

Kaikki oli miehistöä ja huoltoa myöten kunnossa ja olimme innolla odottamassa rallin alkamista. Tavoitteemme oli ajella täällä nyt hieman vauhdikkaammin ja katsoa, millaiselle sijalle historicien epävirallisessa yleiskilpailussa pääsisimme. Osanottajien vähäinen määrä eri luokissa kun ei oikein enää innosta köröttelemään ja hankkimaan varmoja pisteitä vain maaliin ajamalla. Rallin ensimmäinen erikoiskoe oli sääolojen vuoksi peruttu, joten kilpailu alkoi erikoiskokeesta 2. Tällä mukavan jouhealla 12.5 km pituisella erikoiskokeella valitettavasti ongelmat jo alkoivat. Jossain 6  km:n kohdalla sanoin Hannalle, että muistuta huollossa kytkimen säätämisestä, koska se ei tunnu oikein irroittavan kunnolla. Matkan jatkuessa kytkimen toiminta lakkasi kokonaan ja jouduin vaihtamaan vaihteita ilman kytkintä. Kovemmassa vauhdissa se Mantassa jotenkin onnistuu, mutta hitaissa paikoissa se on todella vaikeaa. Suoritimme erikoiskokeella myös yhden edellä lähteneen kilpailijan ohituksen. Pätkän maalissa  AT-asemalla sammutin auton, jotta eteenpäin päästäksemme piti laittaa vaihde päälle ja lähteä startilla liikkeelle. Onneksi auto siitä käynnistyi ja pääsimme etenemään kohti huoltoa. Siirtymä huoltoon oli yli 30 km, mutta kikkailemalla ja risteyksissä kyttäämällä pääsimme kuin pääsimme huoltoalueelle. Kytkin ei siis irroittanut lainkaan ja poljin oli pohjassa. Sijoituksemme tällä kakkospätkällä oli yllättäen ongelmistamme huolimatta 7. kokonaiskisassa. 

Rallihuollossa ei lyhyessä ajassa ole mitään isompaa tehtävissä, vaikka Kake ja Toni auton kimpussa tekivät kovasti töitä. Hannan olikin soitettava keskeytysilmoitus kilpailun järjestäjälle. Nyt sunnuntaina heti aamusta on Manta jo Kaken pajalla purettu. Emme oikein muista, että Opelista olisi varsin vahva kytkimen siirtovipu antanut periksi ja murtunut. Me kaikki olimme tietty pettyneitä keskeytyksestä, mutta varsinkin mekaanikko Kakea harmitti kovasti, koska kaikki osat oli ennen tämän kauden alkua tarkasti läpikäyty ja kaikki oli ollut  ihan kunnossa. Mutta näin se vaan metalli antautuu …   

Nyt tosiaan vedämme henkeä ja mietimme, miten meidän kausi jatkuu, koska HRT – sarjassa pistesarakkeemme näyttää pyöreätä nollaa. Tiedottelen asioista kun jatkokuviomme selkiävät …

Tästä linkistä löytyy video erikoiskokeelta 2 incar kuvauksena. (valitse ruudun oikeasta alalaidasta ”rattaasta” laaduksi HD 1080p) 

Ralliterveisin

Hessu Westerlund

gsm 0400 485041

http://www.moottoriurheilu.tv/ 

http://www.ralli.net/


 

19.02.2016 Tervehdys!
 

Tulevana lauantaina ajetaan Seinäjoen ja Alavuden seudulla Historic Rally Trophyn, Historic nuottisarjan ja Xtreme Rally sarjan osakilpailu Pohjanmaa Ralli.

Kilpailukeskuksena toimii Hotelli Sorsanpesä Seinäjoella, josta 1. kilpailija starttaa reitille klo 10.01 saapuen maaliin n. klo 18.30.

 

Rallissa ajetaan yhteensä 6 erikoiskoetta, joiden yhteispituus on n. 69 km rallin reitin kokonaispituuden ollessa n. 270 km.

Erikoiskokeiden pituudet ovat seuraavat: 12.54 km / 13.58 km / 14.40 km / 8.96 km / 6.20 km / 13.30 km.

Kilpailussa on huolto erikoiskokeiden 2, 6 ja 7 jälkeen sekä ek:n 4 jälkeen on kokoomatauko, jossa huoltaminen on sallittu.

Muilta osin kilpailureitti on myös täällä, kuten yleensä muissakin rallikilpailussa huoltokieltoaluetta.

Kilpailuun ilmoittautui ralliluokkiin mukaan kaikkiaan 110 kilpailijaa, joista Historic Rally Trophy-sarjalaisia on 49 paria ja nuottisarjalaisia 12 paria.

Kisassa ovat mukana nyt myös tasanopeusluokan kilpailijat 11 autokunnan voimin.

Kartturini Hanna Valosen kanssa starttaamme kisaan sarjasääntöjen mukaisella luokan lähtönumerolla 48.

Kilpailuun hyväksyttyjen lista ralliluokkien osalta löytyy täältä.

Oulun kisan jäljiltä on Manta Kaken toimesta ruuvattu kuntoon ja on näin taas valmiina viivalle. Syypää perän hajoamiseen oli lukon pikari, joka oli antanut periksi ja teki sitten tuhojaan.

Tosin ajamaan sillä en ole korjaustoimien jälkeen vielä päässyt /ehtinyt, mutta saapahan sitä  tulevassa rallissa ajella ihan riittämiin.

Live tulospalvelua voi kilpailun aikana seurata tämän linkin takaa.

Palaan asiaan kilpailun jälkeen ja kerron miten Pohjanmaan reissussa meille kävi!

Ralliterveisin

Hessu Westerlund


 

08.02.2016 Onnetar ei ollut Heikki Westerlundin matkassa

Auto toimi loistavasti koko ajan ja mitään ongelmia ei ollut. Maltilla ajelimme eteenpäin, koska tavoitteena oli tästä kisasta vain varma maaliin pääsy ja pisteiden kerääminen koko sarjaa ajatellen. Siksi emme alkuun lähteneet hulluttelemaan vauhdin kanssa.

Historicien koko kisassa olimme tauolla sijalla 9. ja toki luokkamme piikissä ainoina kun luokassa starttasimme. Olisi mukavaa jos autoja olisi enemmän jo seuraavissa ralleissa. Mukana kisassa oli myös ”nuottiluokat”, jossa kilpailijat saavat siis ennakkoon tutustua kahdesti erikoiskokeisiin eli ”nuotittaa” ne, mutta me ajoimme HRT-sarjan puolella ilman ennakkotutustumista.

Mutta aina voi joku tekniikassa pettää. Ajoimme hienoa jouheata ja nopeahkoa kolmatta erikoiskoetta eteenpäin, kun jossain 12 kilometrin kohdalla auton perästä alkoi kuulua ääntä ja lähes samantien veto loppui. Perävälitys antoi periksi ja matkanteko loppui siihen… Eipä siinä sitten muuta kuin rullattiin vapaalla auto turvallisesti tien sivuun parkkiin ja varoituskolmiot esille varoittamaan perässä tulijoita. Onneksi auto oli yhdellä suoralla osuudella hieman leveämmällä kohdalla, jossa autot pääsivät hyvin ja turvallisesti ohittamaan meidän Mantamme. Menihän siinä illalla sitten jonkun verran aikaa ennen kuin pääsimme Mantan kanssa pois maastosta, koska peräkärrymme oli Oulussa ja huoltomme sieltä n. 90 km:n päässä. Monien vaiheiden jälkeen pois sieltä illalla kuitenkin päästiin !

Ainahan on harmillista kun kisan joutuu keskeyttämään, mutta se kuuluu tämän lajin luonteeseen. Perävälityksen hajoamista emme kukaan osanneet
odottaa, koska osa ei ollut kovin vanha ja vielä paljoa ajettu. Nyt sitten vain laitetaan vehkeet taas nippuun ja suunnataan kohti uusia seikkaluja …

Terveisin,

Heikki Westerlund

_______________________________________________________________________________________________________________________________

04.02.2016 Tervehdys!

Avaamme 2016 rallikautemme tulevana lauantaina Oulussa, jonka lähiympäristössä ajetaan Historic Rally Trophy - sarjan osakilpailu.

Ralli on hyvin perinteikäs ja se järjestetäänkin Oululaisten toimesta jo 52. kerran. Ralli on Historic Rally Trophy ja Historic nuottisarjan 2016 ensimmäinen osakilpailu. Kilpailuun ilmoittautui Historic luokkiin yhteensä 47 autoa. Kaikkiaan lisäluokkineen reitille starttaa Kiimingin ABC:ltä klo 12.30 alkaen 95 kilpailijaparia. Maaliin Break Sokos Hotel Edeniin ensimmäisiä kilpailijoita alkaa saapumaan klo 18.45 vaiheilla. Reitin kokonaispituus on n. 260 km ja siitä neljän ajettavan erikoiskokeen yhteispituus on n. 61 km. Kisan aikana on yksi max. 45 minuutin pituinen huoltotauko Pudasjärven ABC:llä.

Toivoa kovasti sopii, että seuraaviin osakilpailuihin osallistuisi enemmän Historic-autoja kuin nyt on viivalla …

Starttaamme kartturini Hanna Valosen kanssa kisaan jo totutusti sarjasääntöjen määräämän luokkajärjestyksen mukaisesti Trophy luokkien viimeisenä numerolla 37. Huoltohommia meillä ovat mukana tekemässä alan ammattilaiset Mäkelän Kake ja Pehkosen Toni.

Tästä linkistä löytyy rallin osallistujalista.

Lokakuun lopun Espoon osakilpailun jälkeen on Opel Mantamme moottori Mäkelän Kaken toimesta purettu ja perushuollettu. Samoin auton voimansiirto on käyty läpi. Moottorin sääti huollon jälkeen hyvään vireeseen ”Virittäjä-Harinen” eli Harisen Seppo vankalla kokemuksellaan.

Yhden kerran olemme käyneet autoa tämän talven lumilla kokeilemassa, ja samalla tavalla se tuntui menevän ja toimivan kuin ennenkin.

Viimeksi Espoon kisan jälkeen valittelin tuota hämäränäön voimakasta heikentymistä pimeällä ajaessa. Oli siis pakko tehdä asialle jotakin, ja kun uusia silmiä ei noin vaan saa, niin kiitos Örumin ja Hellan ”poikien”, Mantan keulalla ovat nyt tehokkaammat Hellan lisävalot. Näihin historic-autoihin kun ei saa asentaa mitään Xenon- tai led-valoja, niin pitää pitäytyä perinteisissä halogeneissa. Kaiken pitäisi nyt olla kunnossa tulevaan Oulun kisaan …

Tästä linkistä löytyy Historic Rally Trophyn sarjasäännöt 2016 ja kisan aikana Live Tulospalvelu täältä  (Tenab) klikkaamalla yläpalkista ”TÄSTÄ ON LINE PALVELU RALLIIN”.

Mukana matkassa kaudella 2016:

 

Palaan asiaan taas sitten kisan jälkeisissä tunnelmissa!  

Talvisin terveisin,

Hessu Westerlund

 

26.10.2015 Tasaisen 2015 Historic Rally Trophy sarjan tämän kauden palkintona tuli pronssia eli palkintopallisijalle päästiin!


"Historic Rally Trophy on yksi neljästä hyvin arvostetuista AKK:n alaisista Suomen rallisarjoista! Kolme muuta ovat Ralli SM, Suomen Juniorien mestaruussarja ja F-Cup."

 

Viidessä sarjan ajetussa osakilpailussa ajoimme kaikissa kisan maaliin ja luokkavoittoihin. Hankiralli jouduttiin valitettavasti sääolojen vuoksi talvelta perumaan,joten siksi osakilpailujen määrä jäi viiteen. Historic Rally Trophyssa kilpailijat keräävät luokittain sijoituksistaan sarjapisteitä. Viidestä osakilpailusta neljä lasketaan loppupisteisiin ja tasapisteiden sattuessa säännöt määrittelevät tarkasti kuljettajien paremmuusjärjestyksen...:)*

Sarjan loppusijoitukset löytyvät täältä nyt 1-kuljettajien osalta: http://www.tallissa.jossain.com/HRT%201_Kuljettajat%202015.pdf 

"Meidän Mantamme" kesti vaativat rallit hienosti ja tästä pitää antaa iso kiitos Mäkelän Kakelle, joka on vankalla kokemuksellaan ja hyvällä ammattitaidolla Mantaa hoivannut. Huollossa ovat kauden aikana mukana olleet Pehkosen Toni, Hämäläisen Jope ja Koskisen Pasi.

Kartturini Hanna Valonen on myös hyvin mukana 2-kuljettajien palkintopallisijassa, mutta valitettavasti vielä tällä hetkellä eivät loppupisteet ole selvillä. 

No, mitä tapahtui Maxell-rallissa? Kuten ennakkoon jo kirjoittelin, päivästä tuli pitkä. En tässä nyt sen enempää kirjoita omaa näkemystäni kilpailun konseptista ja sen aikataulun ja rallin sujuvuudesta. Luetaan se sitten aikanaan alan julkaisuista ym., jotka keräävät siihen hyvää faktaa laajalta kilpailijarintamalta!?

 

"Alussa karkuun ja sitten arvotaan"! Se oli meillä Hannan kanssa päivän teema. Tiesin, että kun pimeys ja arvattavissa ollut sumu laskeutuvat, niin "ikänäköhessu" on illalla hukassa. Suunnitelma toimi ja tauolla kisan puolessa välissä oli hyvän alun jälkeen johto luokassa 43,3 sekuntia. Alkuun meinasin, että ajetaan taas edellisen rallin teemoilla hanat auki ja haetaan hyvää sijoitusta "epävirallisessa yleiskilpailussa", mutta jotenkin joku sanoi kolmen ajetun pätkän jälkeen että nyt järki käteen! Vauhdilla mentiin kaikki valoisalla ajetut erikoiskokeet. Ja sitten kun pimeys ja sumu illalla iskivät niin, niin sitten "arvottiin"! Jos ei enää näe hämärässä ja pimeässä kunnolla niin minä ainakin sen tunnustan rehellisesti! Ja en ostanut kiloa porkkanoita ennen kisaa sitä helpottamaan...

Luokkavoitto tuli nyt täällä 31,2 sekunnin turvin.

Kiitos kaikille yhteistyökumppaneille ja tiimin porukalle! Iso kiitos medialle julkaisuista ja kuvaajille hienoista kuvista!

Lähetän kisakuvia Maxell-rallista myöhemmin. Lataan myös videoita näytille entiseen tapaan ...

Kiitos ja palataan toki asiaan taas piakkoin !

Hessu Westerlund
gsm o400 485 041

23.10.2015 Maxell ennakko
Kuva:Marko KyöstiläKuva:Marko KyöstiläMoi!

Tulevana lauantaina ajetaan Espoon, Kirkkonummen, Vihdin ja Lohjan alueella Maxell-ralli, joka on Historic Rally Trophyn tämän kauden viimeinen osakilpailu.

Pituutta rallin reitille ja kisapäivälle järjestäjä on ainakin saanut rakennettua. Kisa starttaa Metro Areenalta Espoosta klo 12.01. Kilpailun huoltotauko kasvuhuoneilmiöllä  Nummi-Pusulassa on alkaen klo 15.38 ja kilpailun maali on Nummelassa Airhotel klo 21.37 alkaen. Palkintojenjaot alkavat klo 23.15. Koko reitin pituus on peräti 300 km, josta erikoiskokeiden osuus on 61 km. Erikoiskokeita ajetaan peräti 10 kpl, joista osa ajetaan kahteen kertaan. Kisapäivälle reitillä on näin saatu pituutta peräti 9.5 tuntia ja vielä palkintojenjaot tähän päälle!

Kisa alkaa heti yleisöerikoiskokeella Metro Arenan (ent. Barona Arena) pihapiirissä. Osoite on Urheilupuistontie 3 Espoo. Kisaan ilmoittautui lisäluokkineen mukavat 160 autokuntaa ja lisäksi tasanopeusluokkaan autoja starttaa 19 kpl. Meidän lähtönumeromme on luokkajaon mukaisesti 70. Historic autoja on mukana 72 kpl. Lähtölista on tuossa liitteenä.

Rallin tulospalvelua voi seurata livenä tämän tämän linkin takaa. Ja sieltä näkeekin jo, miten erikoiskokeet ajetaan. Ek 3/8 on sama pituudeltaan 8.86 km. Ek 4/9 on sama ja sen pituus on 8.74 km ja vielä ek 5/10 on sama pituudeltaan 6.19 km.

Uusikaupunki-rallin jäljiltä on Manta Kaken toimesta parsittu taas kuntoon ja auton pitäisi olla hyvässä tikissä. Sarjan pistetilanne on edelleen hyvin mielenkiintoinen, jossa meitä on vielä 5 kuskia tasapisteissä. Vahvoilla tässä toki on niiden luokkien kilpailijat, joiden luokassa on ollut isommat lähtijämäärät.

Sarjasääntö kertoo näin:

"Pistelaskennassa tasapisteissä ratkaisee pistelaskussa poisjätetyn kilpailun pisteet. Tasapisteiden sattuessa ratkaisee korkein yksittäinen pistemäärä, toiseksi korkein jne. Mikäli tämäkään ei tuo ratkaisua, voittaja on se, jolla on kauden aikana ollut eniten lähtöön oikeutettuja kanssakilpailijoita luokassaan/luokissaan.
Mikäli tämäkään ei vielä tuo ratkaisua, jaetaan sijoitus."

Rallin jälkeen nähdään miten sarjasijoitukset sitten lopunperin menivät niin kuskien kuin karttureiden osalta!

Pistetilanteet löytyvät täältä kuljettajat  sekä täältä kartanlukijat.

Palaan asiaan rallin jälkeen!

Ystävällisesti
Hessu Westerlund
gsm 0400485041

http://www.emsc.fi/html/fi/maxell-ralli/

24.9.2015 Terveiset Uudestakaupungista!

Omalta osaltamme tapahtumarikas kisa päättyi luokkavoitoon ja Historic autojen yleiskisan kolmanteen sijaan. 

Hieno ja aurinkoinen rallipäivä aloitettiin 12 km pituisella erikoiskokeella, nimeltään Elkkyinen. Siirtymä tälle pätkälle oli lyhyt ja aikataulu tiukka. Kämmäsimme tässä ja otimme AT-pisteitä (10 sekuntia aikasakkoa), kun myöhästyimme omalta minuutiltamme pätkän sisääntulo AT-asemalta. Oli muuten Hannan kartturiuran ensimmäiset AT-pisteet ikinä. AT-asemalle oli lähdön viivästymisen vuoksi aika paljon jonoa ja yleistä hässäkkää, ja vaikka Hanna juoksi aikakortin kanssa kuin sprintteri 200 m matkan niin myöhiä tuli. Eihän näitä saisi tulla mutta nyt tuli! Se siitä ja eteenpäin :) 

Pätkä sujui ihan ok, paitsi että yhden vasemman risteyksen ajoimme pitkäksi ja jouduin siinä hieman peruuttelemaan. Aikamme oli koko kisan 5. nopein. Seuraava pätkä oli nimeltään Sannainen ja pituudeltaan se oli 10.9 km. Tosi vauhdikas ja vaativa erikoiskoe. Tänne ajoimme yleiskilpailun 2. nopeimman ajan.

Ennen kolmatta pätkää oli huolto Laitilassa jossa autoon ei juuri mitään tarvinnut tehdä. Normaalit perushommat ja matka jatkui. Kolmannella erikoiskokeella (Pato 12.3 km) meidän kisan keskeytys olikin sitten todella lähellä! Ajoin tyhmästi yhteen vasempaan nopeaan mutkaan liian sisältä. Vasen etupyörä putosi sivutien piston ojanpenkkan josta auto pomppasi kahdelle pyörälle ja se löi pyörään ja rattiin tosi kovaa. Olin ihan varma, että nyt hajosi alustasta tavaraa ja matka loppui tähän. Hetken matkaa kokeilin ohjausta ja jarruja kaikki tuntui kuitenkin toimivan. Auton ohjattavuus kuitenkin muuttui tuon kolauksen jälkeen. Ei muuta kuin eteenpäin ja kohti pätkän maalia. Tällä pätkällä olimme yleiskisan kolmanneksi nopeimpia. Vielä ennen huoltoa ajettiin neljäs 9.4 km pituinen pätkä (Pirttikylä). Se päästiin kunnialla läpi koko kisan neljänneksi nopeimmalla ajalla.

Huollossa sitten Kake ja Jope urakoi Mantaa ajettavampaan kuntoon. Olihan auto kipeää saanut ja kyllähän sen ajettavuudessa huomasi. Muuten kaikki saatiinkin kuntoon paitsi pakosarjan jatkeen pientä repeämää ei. Eli ei muuta kuin eteenpäin kohti kahta viimeistä pätkää. 

Koko kisassa olimme tässä vaiheessa neljännellä sijalla ja omassa luokassamme johtomarginaali oli tukeva 1 min 40 sekuntia. Yleiskilpailun kakkossijaan eroa meillä oli 5.3 sekuntia ja kolmanteen sijaan 2.1 sekuntia. Juha Laaksonen Golfillaan johti koko kisaa jo minuutin verran. Hannan kanssa siirtymällä juttelimme että nyt ei himmailla kuten Lahden kisassa teimme, eli annetaan mennä vaan sitä vauhtia mikä hyvältä tuntuu. Hannaa tietty harmitti koko päivän tuo AT-aseman aikarangaistus, mutta sanoin että ei mitään ja toistin vanhan sanonnan: ”on olemassa kahdenlaisia kartanlukijoita: niitä jotka ovat ottaneet AT-pisteitä ja niitä jotka tulevat niitä ottamaan” :)

Viides erikoiskoe oli rallin pisin, nimeltään Puotila ja pituutta 17.4 km. Hienoa ja nopeaa tietä tämäkin. Annoimme sitten vaan mennä rennosti ja ihan hyvää kyytiä. Kipeää saanut pakoputkiosasto antautui sitten lopullisesti jossain puolen välin paikkeilla. Pätkän maalissa huomasimme ajaneemme ek:lle toiseksi nopeimman ajan. Ihan jees homma!

Viimeisen kuudennen ek:n ( Helsinki 9 km) tulimme satavarmaa kyytiä ja maaliin asti. Pakoputkiongelmakin vei autosta jo terävyyttä pois. Täällä olimme yleiskisan neljänsiä ja lopputuloksissa sitten mukavasti yleiskisan kolmansia. Luokkavoitto kirjattiin meille n. 2 minuutin 30 sekunnin erolla.

Tällainen oli nyt tämä kisa. Pistetilannetta en vielä tarkalleen tiedä, mutta kertoilen siitä sitten ennen kauden viimeistä osakilpailua.

Muutama Mantan kabiinista kuvattu otos ”Ukista” löytyy täältä:
EK2<https://www.youtube.com/watch?v=fMDMFsKo6A4>
EK3<https://www.youtube.com/watch?v=IUqjm4Rnu2w>  (kuva katkeaa kohta ”rysäyksen” jälkeen)
EK5<https://www.youtube.com/watch?v=fd5o8_m0ils>

Rallin tulokset löytyvät täältä<http://www.mut-palvelu.fi/2015/ralli/ralli_tms/tuloslkh.html>.

Palailen asiaan!

Ystävällisesti

Hessu Westerlund




Moi!

Tulevana lauantaina ajetaan Uudessakaupungissa Historic Rally Trophyn kauden toiseksi viimeinen osakilpailu.
Mukana ovat myös tasanopeusluokka, BMW Xtreme sarjalaiset sekä useita lisäluokkia.

Kilpailun startti tapahtuu Uudenkaupungin keskustasta klo 10.01 jolloin tasanopeusluokan autot suuntaavat reitille.
Kilpailun reitin kokonaispituus on 212 km. Kuuden ajettavan erikoiskokeen yhteispituus on 72 km.
Kisan aikana on 2 kpl huoltoja, joista varsinainen huoltoparkki EK 4:n jälkeen sijaitsee Uudenkaupungin autotehtaan ajoharjoitteluradalla.
EK kakkosen jälkeen huolto on Laitilassa Wirvoitusjuomatehtaan alueella. Palkinnot jaetaan sitten illalla kisan ratkettua Hotelli Aquariuksessa,
osoitteessa Kullervontie 11B.

Kilpailun osallistujalista löytyy tämän<https://akk.autourheilu.fi/Public/Kiti/Competition/CompetitionEnrollListPlain.aspx?id=3902> linkin takaa. Lähtönumeromme on taas sarjasääntöjen ja luokkajaon mukaisesti
historic autojen toiseksi viimeisenä eli starttaamme Hannan kanssa kisaan numerolla 62.

Lahden EM Historic rallin jälkeen on Mantaa Kaken toimesta taas hyvin huollettu ja tikissä se varmasti on.
Ajamassa en Mantalla ole Lahden kisan jälkeen ehtinyt käymään, mutta kohtahan sitä jo taas päästään tositoimiin :)

Sarjassa ajetaan tämän Ukin kisan jälkeen vielä yksi ralli Espoossa lokakuun 24. päivä. Tasainenhan tuo pistetilanne
taas on ihan viime vuoden tapaan, niin kuskien kuin kartturien pisteissä. Tasapisteissä piikissä meitä on edelleen 7 kuskia,
eli meillä kaikilla seitsemällä on kolme luokkavoittoa plakkarissa. Tasapisteissä sarjasääntöjen mukaan ratkaiseva sijoitustekijä on
luokassa lähtijöiden määrä ja näinollen vahvoilla on kilpailija, jonka luokassa on enemmän lähtijöitä.

http://www.tenab.net/HRT%201_Kuljettajat.pdf

http://www.tenab.net/HRT%202_Kuljettajat.pdf

Kilpailun omat sivut löytyvät täältä:
http://www.tms.fi/ukiralli/2015/index.php

Kilpailun aikana OnLine tuloksia voi seurata täältä:
http://www.mut-palvelu.fi/

Kilpailun jälkeen palaan sitten taas asiaan ja kerron, miten meidän rallimme sujui! Ohessa vielä kuva Lahdesta palkintogaalasta. Kuvassa iloiset CAT4 palkitut :)

Ystävällisesti
Hessu Westerlund
gsm 0400 485041

----------------------------------------------------------

Palkintogaalakuva: Janne Kukkonen

10.8.2015 Terveiset Lahden kisasta!

Kotiintuomisina oli onnistuneen kisan jälkeen ykköspalkinto omasta luokasta ja voitto koko ikäkauden ryhmästä CAT4.

Kisaa ajettiin hyvin lämpimissä olosuhteissa, joten miehistöt saivat hikoilla kilpureissaan ajoasut päällä oikein kunnolla.
Myös autot joutuivat koville ja tekniikkamurheita osuikin harmittavasti usealle nopealle kuljettajalle. Mutta tätähän tämä motorsportti on …

Perjantaina ajettiin siis 4 erikoiskoetta. Koukunmaan 13.9 km pituinen pätkä Järvelässä avasi kisan ja sen jälkeen ajettiin
Huhdanojan 12.9 km pituinen erikoiskoe Orimattilan suunnalla. Sen jälkeen siirryttiin Lahteen huoltoon ja huollon jälkeen nämä samat pätkät
ajettiin sitten uudelleen toiseen kertaan.

Lähdimme pätkille tavoitteena pitää tasaista ja varmaa vauhtia yllä. Luokassa saimme näiden neljän erikoiskokeen jälkeen todeta johtomme olevan
parisen minuuttia. Itselleni pienenä yllätyksenä tuli se, että johdimme myös omaa ikäkauttamme, koska tässä ”ryhmässä” oli mukana
myös useita nopeita 4-vetoisia autoja. Iltahuollossa totesimme johtomme CAT 4<http://www.tenab.net/online/webekw4.htm> kategoriassa olevan peräti 37.9 sekuntia.
Kokonaiskisassa eli yleiskilpailussa olimme kovatasoisesten kuljettajien ja nopeiden autojen porukassa mukavasti sijalla 13.
Perjantaina ainoa mainittavampi ongelma meillä oli kypäräpuhelimen lakkoilu toisen pätkän lähdössä. Jouduinkin ajamaan
pätkän kunnolla nuotteja kuulematta, mutta hyvin siitäkin selvittiin ja seuraavassa huollossa tämä asia saatiin täysin kuntoon.

Lauantaiaamuna ralliautojen nokat suunnattiin kohti Heinolaa ja Sysmää. Päätimme Hannan kanssa ajella edelleen tasaista riskitöntä
kyytiä ja tarkkailla tilannetta lähinnä oman ”kategorialuokkamme” suhteen. Hienot erikoiskokeet 5, 6 ja 7 pituuksiltaan 10,9 km, 10,7 km
ja 12,2 km ajettiin kertaalleen jonka jälkeen siirryttiin huoltoon. Kategoriaamme johdimme edelleen ja ero kakkoseen oli nyt 4

1.2 sekuntia.
Ainoa asia mikä ei ollut oikein kunnossa oli Mantan vaihteisto. EK:lla nro 6 ja 7 vaihteet eivät enää menneet kunnolla päälle.
Aloimme jo hieman Hannan kanssa huolestua että tähänkö tämä meno nyt sitten tyssää. Huollossa ek 7 jälkeen Kake ja Toni
tekivätkin sitten hiki päässä töitä Mantan vaihteensiirtäjien kanssa. Homma meni nappiin ja saimme lähteä huollosta kohti
erikoiskokeita 8,9 ja 10 taas hyvin toimivalla Mantalla. Pätkät olivat samat kuin edelliset ajetut 3 ek:ta jotka nyt ajettiin toiseen kertaan.

Näille pätkille lähdimme päättäväisinä ja hyvinkin kristallinkirkkaalla taktiikalla selvittää nämä pätkät kunnialla läpi ja ajaa kisa maalin.
Yleiskilpailussa totesimme sijoituksemme todennäköisesti nyt muutaman pykälän heikentyvän kun pudotamme vauhtia. Tietenkin
tämä minua hieman ”kismitti”, koska tietenkin tavoite on aina antaa mennä täysillä loppuun saakka. Mutta nyt piti ottaa järki käteen ja
olla haastamatta kavereita yleiskilpailun sijoituksissa :)


 Nämä hienot kolme erikoiskoetta ajoimme suunnitelman mukaisesti ja samalla koko kisan maaliin saakka. Totesimme taktiikan toimineen
hienosti ja luokkavoitto napsahti 3 minuutin ja 37 sekunnin erolla Norjalaiseen Kadett kuljettajaan Petter Fau

itten meni?skoon. CAT 4<http://www.tenab.net/online/webekw10.htm> kategorian voitto
 kirjattiin meille 34.7 sekunnin erolla kakkoseksi sijoittuneseen Mazdan 323 4WD autolla ajaneeseen pariin Janne Mäkilä – Juha Lummaa.
Kolmanneksi kategoriassa ajoi Italialainen Team Bassanon pari Carlo Falcone – Pietro Ometto Lancian 4WD Delta Integrale HF autollaan.

Näin rallimme nyt sujui ja ihan hieno lopputuloshan sieltä saatiin - viimevuotiseen tapaan! No miten se yleiskilpailu s

Yleiskisassa<http://www.tenab.net/online/webeky10.htm> sijoituksemme oli 12 :)
Rallin yleiskisan voitti Jari-Matti Latvala – Asko Sairanen Audi Quattrolla, kakkoseksi ajoi Mikko Hirvonen – Mika Lahti Ford Escort BDA:lla
ja kolmoseksi Veli-Matti Saarelainen – Marko Tikkanen Opel Ascona 400 autollaan.

Latailen incar videoita näytille tuossa ensi viikon aikana…

Hessu Westerlund

gsm 0400 485041
----------------------------------------------------

Ajokuva: Timo Palokangas

6.8.2015 

Tervehdys!

Lahti Historic EM-ralli pärähtää varsinaisesti käyntiin Lahden Satamasta perjantaina klo 14.01, jolloin 1. kilpailija starttaa reitille.
Tätä ennen tutustutaan reittiin eli "nuotitetaan" erikoiskokeet keskiviikkona ja torstaina.

Kisassa ajetaan 10 erikoiskoetta joiden yhteispituus on n. 125 km ja siirtymäosuuksia ajetaan yhteensä n.407 km.
Tästä<http://www.lahtihistoricrally.com/wp-content/uploads/2015/08/KILPAILUPAIVIEN-AIKATAULU.pdf> linkistä löytyy rallin aikataulu.  Rallin sivuille pääsee tästä<http://www.lahtihistoricrally.com/fi/>  josta löytyy paljon informaatiota ko. rallista.

Kisaan ilmoittautui EM-luokkiin ihan mukava määrä autoja eli yhteensä 70 autokuntaa starttaa rallissa. Osallistujalista löytyy tämän<http://www.tenab.net/v2015/150805l.htm> linkin takaa...

Median ja yleisön huomiota toki varmasti vetää myös tuoreen Neste Oil Rallin voittajan Jari-Matti Latvalan ja "rallieläkeläisen" Mikko Hirvosen
osallistuminen tähän ralliin. Sehän on vain hyvä juttu!

Reitti suuntautuu tänä vuonna perjantaina Mäntsälän, Orimattilan ja Kärkölän suuntaan ja lauantaina ajetaan erikoiskok

eita
Heinolan ja Sysmän suunnalla. EM Historic luokkien lisäksi samassa yhteydessä ajetaan myös Kansallinen Tietopalvelu-

ralli, johon ilmoittautui mukaan 54 ralliparia.

Meidän starttinumeromme Hannan kanssa kisassa on 11. Pitkästä aikaa on taas mukavaa päästä ajamaan ennakkotustuttavaa kisaa eli ajamaan "nuotista".
Taisi edellinen nuottikisa olla juurikin viime vuoden Lahti Historic ralli. Nyt kun on tullut ajettua vain noita "pimeitä" Historic sarjan kisoja, niin onhan tämä taas todella mukavaa.  Toki parinkymmenen vuoden ajan ennen historic autoihin siirtymistä ajoin vain ja ainoastaan pelkästään nuottiralleja SM- ja muissa KV-kisoissa.

Lahden kisan reitti on kilpailun reittitiimin mukaan nyt täysin uusittu. Useamman vuoden ajanhan reitti pysyi melkein samana, joten on hienoa päästä ajamaan uusia erikoiskokeita. Kisassa on tosi kova taso tänä vuonna, joten vauhti tulee olemaan kovaa kärkikuljettajien osalta. Toki J.M.Latvala ja Mikko Hirvonen suosikkeina reitille starttaavat, mutta kyllä niihin kahinoihin varmasti monia muitakin nopeita kuskeja haluaa ilmoittautua mukaan...

Meidän Opel Manta ei ole sieltä nopeimmasta päästä , mutta toivoaksemme saamme hyvän kisan aikaiseksi ja pääsisimme tämän 2-päiväisen rallin läpi ja kunnialla aina maaliin asti.Kuva FotoklubiKuva Fotoklubi Tulostavoitteita en aseta :)

Viime sunnuntaina kävin Mantaa hieman testailemassa, ja hyvinpä tuo nyt tuntui toimivan. Rallin huollossa meillä hommaa taas hoitelevat Mäkelän Kake ja Pehkosen Toni. Rallin live tulosseuranta perjantaina ja lauantaina löytyy Tenabin sivuilta eli täältä.<http://www.tenab.net/online.htm>

Palaan taas sitten asiaan rallin jälkeen!

Terveisin
Hessu Westerlund
gsm 0400 485041
---------------------------------------------------------------------------------
Oheinen valokuva: FOTOKLUBI

22.7.2015 Auto 24 Estonia Historic rally. 

Etelä-Eestissä, lähinnä Otepään ympäristössä ajettiin EM-Historic-rally 17-19.7.2015. Kilpailukeskus sekä huoltopaikka olivat Otepäässä, Tehvandin Urheilukeskuksen alueella. Yötauot sekä Parc Ferme  sijaitsivat Tartossa, jossa myös ajettiin yleisöerikoiskoe heti perjantai iltana. Kilpailuun oli ilmoittautunut 27 kilpailijaparia joista suomalaisia oli kaiken kaikkiaan 13. Historic puolella oli 10 erikoiskoetta. Suomalaisten lisäksi mukana oli kilpailijoita eestistä, italiasta, ruotsista, saksasta sekä unkarista.

Kilpailussa ajettiin 4:ssä eri Categoriassa  ikäkausien mukaan,  joiden sisällä oli vielä luokkajaot erikseen. Yleiskilpailutulokset huomioitiin  Categorioittain, joten kilpailussa oli siis 4 yleiskilpailua. Koko kilpailussa todettiin kuitenkin ajanotossa saadut nopeusjärjestykset eri erikoiskokeille. Näiden mukaan ei kuitenkaan jaeta yleiskilpailupalkintoja.

Categorian  1. sekä myös luokkansa voitti  pari  Sverre Norrgård- Reeta Hämäläinen BMW  2002 autolla, ajaen pohjat kaikille pätkille. Categoria toinen oli italian Antonio Parisi- Giuseppe D´Angelo. Porsche 911 S.


Categorian 2, sekä luokkansa  voitti ruotsalaispari Anders ja Ingrid Johnsen Porsche Carrera RSR:llä. Toisena kilpailun ennakkosuosikki ruotsin Mats Myrsell - Esko Junttila,  Porcshe Carrera RS. Suomen Ilpo Hietanen - Jari Hellgren, Volvo 142 oli Categoria 4.s. voittaen samalla kuitenkin luokkansa.


Cat. 3, sekä luokkansa voitti suomen Juhani Pelkonen- Veli-Matti Saarelainen, Opel Ascona 400. Toisena Jari-Matti Latvalan Audi Quatrolla ajaneet Ville Silvasti-Asko Sairanen.


Cat 4.n sekä luokkansa voitti Carlo Falcone-Pietro Elia Ometto, Lancia Delta Integrale.  Seuraavina Heikki Viljanen-Antti Pellinen, Audi Quattro A2, Ilmo Lario - Seppo Tuominen ja Matti J. Tarvainen – Anni Villikka, kaikki voittaen oman luokkansa.  Ilmo Lario olisi voittanut Cat 4  ilman teknisiä ongelmia. Hän ajoi Categorian  sekä luokkansa pohjat 7:llä erikoiskokeella.  Tekniset ongelmat pakottivat heidät  lauantaipäivänä keskeyttämään. He jatkoivat kilpailua sunnuntaina Super-rallisäännön perusteella.

Keskeyttämään suomalaisista joutuivat  teknisten vikojen vuoksi Matti Huomo - Arto Arola, Toyota Corolla KE 20,  Keith Torttila - Riikka Komulainen. MB 190 E, Janne Levänen – Jukka Vihtalahti,   Ford Escort RS, Petri Tiikkala - Kari Kajula, Opel Ascona 400, sekä  Janne Lindberg - Kai Bruun, VW Golf, jopa kaksi kertaa. Tiet olivat hyväkuntoisia ja nopeita.

(Kuulumiset tarjosi Matti J Tarvainen)

27.5.2015 Terveiset Perniöstä!
 Vesisateisena aamuna lauantaina matkalla kohti Perniötä näytti vahvasti siltä, että kisapäivästä tulee sateinen ja kurainen. Keli oli kuitenkin kisan alkaessa aurinkoinen ja vettä ei satanut. Kisan viimeistä erikoiskoetta ajettaessa sade- ja raekuuro piiskasi kilpailijoita, mutta muuten keli oli hienon kesäinen.

Useissa luokissa kuten meilläkin oli valitettavasti taas jälleen osanottajapulaa. Autoja ja kuskeja meillä Suomessa kyllä näihin luokkiin riittää, mutta jostakin syystä ei nyt vain kisaajia lähtöviivalle tule.  Harmi juttu koska tämäkin ralli oli järjestelyiltään ja reitiltään erinomainen. Tässä meneekin kiitokset sinne Salon UA:lle ja tämän rallin yhdelle yhteistyökumppanille eli Teijo Taloille!

Luokkamme kilpakumppani joutui tekniikkaongelmien vuoksi keskeyttämään kisansa jo 1. erikoiskokeen jälkeen, joten varsinainen kisaaminen luokkavoitosta sai tällaisen käänteen heti kisan alussa. Ajoimmekin sitten vauhdikkaasti mutta hyvin varmanpäälle kisan lähes ongelmitta maaliin ja luokkamme voittoon. Tasaisella ajolla tulimme Historic autojen  10. sijalle.

Heti ensimmäisen erikoiskokeen lähdössä saimme Hannan kanssa sydämentykytyksiä, kun auto yllättäen sammui 8 sekuntia ennen lähtövalon syttymistä. Käytin päävirrat kytkimestä nopeasti pois ja laitoin starttivirran uudelleen päälle ja auto käynnistyi. Virrat katosivat hetken päästä erikoiskokeella uudelleen, mutta onneksi tämän jälkeen vika ei esiintynyt kuin pari lyhyttä hetkeä ja näin saimme ajaa erikoiskokeen läpi. Huollossa pätkän jälkeen Kake ja Toni kävivät auton sähköjä läpi ja puhdistivat kytkimiä ja kiristivät liittimiä. Epäilys oli yhdessä liittimessä, mutta tarkemmat tutkimukset autoon pitää tehdä ennen seuraavaa rallia.

Kisan reitti oli hieno ja erikoiskoevalinnat onnistuneita. Alueen tiet ovat hyvin vaativia ja vaikeita, joten ajaminen vaatiihyvää keskittymistä. Paikoin ajettiin pienehköä tietä ja sitten taas todella kovavauhtisia osuuksia.

Täältä löytyy kilpailun tuloksia luokittain ja täältä erikoiskokeittain.

Latasin myös nettiin muutaman erikoiskokeen Mantan kabiinista kuvattuina. Linkit löytyvät tästä:

EK1 EK3EK4 ,EK6

Palaan taas asiaan ennen kuin kesän rallimme jatkuvat…

Ystävällisesti
Hessu Westerlund
gsm 0400 485041

(Kuvat: Jani Taka-Aho)

21.4.2015 Terveiset San Remosta 

Historic kauden toinen osakilpailu San Remossa viisinkertaisti suomalaisosanoton Costa Bravaan verrattuna. Kiitos Jounin ja Ruman kuljetusten.

6 sportingrallin osanottajaa ja 4 tasanopeudessa, Kaikki saavuttivat maalin, 7 autokuntaa oli pokaaleilla. Keli Remossa oli rallia ajatellen mainio n. 15 astetta lämmintä mikä tärkeintä, sateesta ei jälkeäkään.

Sportingin puolella luokkavoittoja oli 2: Pekka Anttalainen-Pirjo Rosberg Skoda Felicialla (luultavasti kilpailun kaunein auto, varmuudella vanhin) ja Esa Peltonen-Ismo Rajamäki Toyota Starletilla. Kakkossijan luokassan nappasivat Sverre Norrgård-Reeta Hämäläinen BMW 2002 Tii:llä kartuttaen pistetiliään sarjassa. Luokkakolmosiksi kaasutteli pari Ville Silvasti-Asko Sairanen Porsche Carrera rs:llä, luokka oli armottoman kova. Luokkanelonen jäi Asconaparin Pete Tikkala-Jussi Pelkonen saaliiksi. Toinen  Porsche kuljettajinaan Heikki Viljanen-Antti Pellinen oli luokan yhdeksäs, myös tämä luokka oli tosi kova.

Tasanopeuden puolella kokemusta ja harrastajia. Kokeneista pari Pentti J Hintikka-Edoardo Paganelli oli Porsche Carreralla luokan ykkönen. Laina-autolla matkasivat Olli Mikkälä-Jukka Silvasti tuoden VW Porsche 914/6:tosen maaliin luokan viidentenä. Harrastajista pari Teuvo Lavio-Teemu Koivisto teki todella hyvää jälkeä koko rallin luultavasti tehokkaimmalla autolla ; Dodge Challenger/385 hv. Luokassaan toisena. Huolimatta kartturin korkean paikan kammosta ajoivat kilpailun sitkeästi maaliin myös Sampo Tairamo-Kaija Kemppainen autona Chysler Avenger 1600 GT. Sijoitus yllättäen; toinen luokassa.

Koko retki oli raskas, mutta ehdottoman mieleenjäävä mukavalla tavalla, ja kaikkien puolesta haluaisin kiittää Pellisen Antti loistavasta tutoroinnista ja hintojen halpuuttamisesta.

Kevätterveisin Desche Knaben Wagen Team/Sampo

Kuvia San Remosta

23.3.2015 Costa Brava

HRCF menestyjät aloittivat luokkavoitolla Historic EM sarjan 2015 osakilpailussa Costa Brava rallissa. Tarkempi juttu oheisesta linkistä.

Menestystä tuli myös tasanopeus puolelta (Tulokset)

16.2.2015
Terveiset Mäntästä!

Vaiherikkaan rallimme lopputuloksena oli  maali ja luokkavoitto.

Olipas Mäntän porukka rakentanut hienon rallikisan. Kaksipäiväinen konsepti toimi hienosti ja reitti oli erikoiskoevalinnoiltaan erinomainen. Oli isoa ja nopeaa tietä sekä pientä ja vaikeaa syheröä. Kaikille kaikkea!

Perjantaina kaksi ajettua erikoiskoetta molemmat yli 14 km pituisia toivat jo merkkejä mitä kisassa tuleman pitää. Hienoja mutta vaativia erikoiskokeita. Pimeässä siis ajettiin ja tietenkin kun meidän muutaman viimeisen autokunnan lähtövuoro tuli kakkospätkälle niin taivas repesi. Alkoi todella tiivis lumisade. Eipä siinä sitten juuri tietä nähnyt ja köröteltiin viittä-kuuttakymppiä n. 5 km matkan. Loppupätkästä lumisade helpotti ja saimme ajaa suht normaalisti pätkän maaliin. Sitten vaan huollon kautta yötauolle ja odottamaan lauantaita reilun minuutin luokkajohdossa.

Lauantaina ajettiin vielä viisi hienoa erikoiskoetta. Oli mukava kurvailla taas valoisassa kelissä. Päivä alkoikin hyvin heti koko kisan 4. nopeimmalla ajalla vaikealla 11.5 km pituisella pätkällä. Seuraava eli nelonen joka oli pituudeltaan 13.6 km annettiin myös mennä reippaasti saavutuksena koko porukan 7. nopein aika. Sitten pohdimme Hannan kanssa että ei tässä luokkakisan kanssa meillä mihinkään ole kiire, mutta ajateltiin että annetaan vaan mennä samaa tahtia kun ajo maistui. Taisimme tässä vaiheessa olla luokassa turvallisessa yli kahden minuutin luokkajohdossa ja koko porukassa olimme siellä 7. sijan vaiheilla. Ihan hyvä homma vaikka perjantaina hävittiin sillä kakkosella lumikuuron vuoksi todella paljon aikaa.

Sitten erikoiskokeen  numero kuusi loppupuolella noin 3 km ennen maalia alkoi Mantan perästä kuulua sellaista ääntä joka todella huolestutti! Ek:n maalin jälkeen meillä oli huolto odottamassa seuraavalla siirtymällä. Kake ja Toni tutkivat tiukasti Mantan perää ja vetoakseleita, mutta ei siinä vaiheessa mitään muuta ollut tehtävissä. Ääntä mahtuu maailmaan ja pakko vain oli yrittää eteenpäin. Seuraavan ja kisan viimeisen 12.1 km pituisen pätkän lähdössä vain toivottiin että kestä Manta kestä. Ajoimme erikoiskoetta hyvin tasaista ja rauhallista vauhtia yrittäen säästää autoa. Perämurikasta tuleva ääni oli jo sitä luokkaa ettei kypäräpuhelimista meinannut saada puheesta enää selvää. Ja jos ei tässä ollut vielä tarpeeksi ongelmia niin sitten vielä n. 3 km ennen maalia Mantan kaasu hirtti jumiin. Olipas sitten kiva ajalla kun Mantan moottori ja perä huusivat kilpaa kuin hinaajat! Onneksi pätkä päästiin maaliin, mutta vielä oli ajettava n. 30 km matka siirtymää kohti Mänttää ja koko kisan maalia.

Huollon pojat olivat meitä vastassa n. 20 km ennen Mänttää jossa kaasuvipujen vika saatiin korjattua, mutta perästä tuleva ääni oli jo sitä luokkaa, että minä olin
jo melkoisen vakuuttunut siitä että kisan maalia emme näe. Mutta Manta kesti ja huokaus oli maali at:lla melkoinen kun Hanna ojensi aikakortin toimitsijalle…

Nyt Kakella onkin sitten hieman enemmän hommaa Mantan kanssa ennen seuraavaa kisaa, joka oletettavasti on 28.2. ajettava Hankiralli.

Palaan taas asiaan ennen tätä rallia …

Terveisin
Hessu Westerlund

LINKIT:

Mäntän tulokset<http://www.tenab.net/v2015/150214h.htm>

In Car video EK3<https://www.youtube.com/watch?v=85pkkNlFFRk>

In car video EK4<https://www.youtube.com/watch?v=Kr1S5D-_UC8>

11.2.2015


Moi!

Tulevassa viikonvaihteessa kaasutellaan Mäntän ympäristössä hyvin perinteikäs rallikilpailu nimeltään XXXXI Mänttä 200-ajo.
Ralli on Historic Rally Trophyn ja BMW Xtreme rallisarjojen 2. osakilpailu. Kisassa on myös useita lisäluokkia ja
ilmoittautuneita kilpailijapareja tasanopeusluokka mukaan lukien on kaikkiaan 148.

Historic luokkiin ilmoittautui mukaan 75 kilpailijaparia. Lähtönumeromme on luokkajaon ja sarjasääntöjen mukaisesti taas siellä
loppupäässä numerolla 74. Lähtöpaikalla ei luokkasijoituksien kannalta ole merkitystä koska luokat ajavat samoissa "ryppäissä",
mutta jos kokonaiskisan sijoitusta ajattelee ihan vain "vertailun" vuoksi, niin sillä voi olla merkitystä.
Kannatan kyllä edelleen sarjasääntöihin muutosta, jossa luokkien lähtöpaikkoja kierrätettäisiin eri osakilpailuissa.
Toisihan tämä kaivattua vaihtelua niin yleisölle kuin kilpailijoillekin :)
Pienempikokoiset autot ja -luokat voisivat edelleen ajaa kärjessä, mutta sitten jo seuraavia luokkia voisi hyvin kierrättää ...

Osallistujalista löytyy tästä<http://www.esrcfinland.fi/images/mantta200/Osallistujat.pdf> linkistä.

Mäntän kisassa ajetaan 2 erikoiskoetta, yhteispituudeltaan 29,3 km jo perjantai iltana. Kisa starttaa Mäntän torilta klo 18.01 alkaen.
Loput viisi erikoiskoetta ajetaan sitten lauantaina startin ollessa klo 10.31 ja silloin mukaan lähtevät myös rallin muut luokat Historic autojen perään.
Erikoiskoekilometrejä ajetaan lauantaina vielä mukavat 56,9 km. Reitin kokonaispituus perjantailta ja lauantailta on yhteensä 262,2 km.
Maaliin ensimmäisiä kilpailijoita Mäntän torille odotellaan n. klo 16.20 alkaen.

Lisätietoa rallista löytyy rallin omilta sivuilta osoitteesta

http://www.esrcfinland.fi/

Ihan luottavaisin mielin olemme kartturini Hanna Valosen ja huoltomiestemme Kake Mäkelän ja Toni Pehkosen kanssa kisaan lähdössä.
Savonlinnassa autoon tulleet pienet vaivat on nyt korjattu ja kaiken pitäisi taas olla kunnossa.

Palailen taas asiaan kun ralli on ajettu!

Ralliterveisin
Hessu Westerlund


4.2.2015

Kisa tosiaan sujui osaltamme aikas mukavasti. Kakkospätkällä alkaneen pakosarjan vuoto ongelman lisäksi mitään muita vikoja ei autossamme ollut. Ajoimme alusta asti sellaista tasaista ja varmaa kyytiä jolla saimme kahden ajetun erikoiskokeen jälkeen haltuumme luokkajohdon 12.8 sekunnin erolla. Toki oli harmillista että luokastamme meidän kirittäjät joutuivat keskeyttämään. Luokkatilanteen sitten reilun minuutin johdossa selvittyä ajoimme 3 viimeistä pätkää todella varmasti
maaliin asti luokkavoittoa varmistaen! Hienoa että autossa ei ollut mitään ongelmia enää täällä. Savonlinnassa reitti oli hieno. Sieltä löytyi kaikille kaikkea. Luonnollisesti kisan viimeinen 25.6 km pituinen pätkä oli nautinnollista ajettavaa. Mieli teki sielläkin nostaa vauhtia kun baana oli niin jouheaa ajettavaa, mutta jäitä laitettiin hattuun ja vain nautiskeltiin ...

Tapaamisiin Mäntässä!

t. Hessu Westerlund

Savonlinnan Incar videot täältä:

EK1<https://www.youtube.com/watch?v=U6g43qSQxaw>
EK2<https://www.youtube.com/watch?v=YiM15D2f5Ts>
EK5<https://www.youtube.com/watch?v=HFLWxPgFpt8>

 

Ja ennen kisaa julkaistu urheiluuutiset.com juttu löytyy tästä linkistä