10.2.2007
Huomioita
F-ryhmässä kannen porttauksessa suosittu tapaa nostaa kanavaa ns "short sidea" kittaamalla on yksiselitteisesti sääntöjenvastainen toimenpide (aineen lisäystä). Tätä tullaan myös tehostetusti seuraamaan etenkin kansissa, joissa kyseinen tapa tiedetään tehokkaksi (mm. Ford 1.3 Kent ja 2.0 OHC, Opel CIH, Volvo B18).
Starttimoottorin tulee säilyä alkuperäistyyppisenä. Esim heittobendixillä oleva startti on säilytettävä sellaisena, eikä sitä saa vaihtaa solenoidistarttiin ellei se ole alkuperäinen vaihtoehto. Ikäkaudessa I starttimoottori on vapaa.
19.1.2007
Historic-autojen lisävalot
Nykymallisten lasikuituisten tms lisävalokoteloiden käyttö historicissa on kielletty, mikäli kyseisestä valojärjestelmästä ei ole esittää ikäkausitodistetta. Sen sijaan Xenon-valoja ei ole ollut minkään historic- ikäkauden aikana, joten ne ovat yksiselitteisesti kielletty (Liite K).
28.9.2006
Luokkarajoista
Kun säännöissä puhutaan sallitusta poraamisesta luokkarajaan asti, on tuo luokkaraja ikäkauden tekniikkasäännöstä löytyvä tilavuusluokkaraja. EI siis kilpailuluokka, jossa autolla ajetaan. Esimerkiksi G2 alunperin 875cc auton saa porata/putkittaa vain 1000cc asti (joka on siis luokkaraja) vaikka sillä Trophyssa ajetaankin alle 1300cc luokassa.
13.3.2006
Vinkkejä
Ikäkauden sana "vapaa" siis tarkoittaa historicissa "Vapaa siten, kuin se ikäkaudellaan on ollut". Eli ratkaisut tulee olla periaatteiltaan ikäkauden mukaisia.
Vinkki:
Ford Escort RS2000 sylinterikansiaihioiksi on järkevintä valita suoraan kaksilitraisen kansi. Vaikkakin 1.6 kannesta koneistamalla lienee mahdollista saada identtinen 2L kanssa, ei varmaankaan järkevää aluksi koneistaa kantta kaikilta osin 2L kantta vastaavaksi ja vasta sitten aloittaa varsinainen porttaus yms. viritystyö. OHC 1.6 (ja 1.3) kannessa on tietyissä kohdissa enemmän materiaalia, minkä vuoksi niitä suositaan ryhmässä F, mutta historicissa kyseinen ero katsotaan lisätyksi aineeksi.
Vinkki:
Ikäkausissa ja ryhmissä, jossa kotelorakenteet on kielletty, ei saa käyttää ns. kolmiopaloja etuaisan ja rintapellin kulmassa ellei sitä ole erikseen luokiteltu.
Vinkki:
Melurajat ovat samat kuin muissakin ralliautoissa. Uutta "pitkää" villaa saa mm. moottoripyörötarvikekaupoista, sillä saa vaimentimet lähes uutta vastaavaan kuosiin.
Vinkki:
Huomatkaa, että kiertokankien tulee historicissa aina (ikäkaudesta ja ryhmästä riippumatta) olla alkuperäiset tai lisäluokitellut. Siten esim. Fordin Kent-moottoreissa aikoinaan F:ssä suosittu tapa käyttää muunkokoisen Kent-moottorin kankia (esim. 1300:ssa 1100:n kankia) ei ole sallittu toimenpide.
Vinkki:
Luokitustodistuksen kuvissa näkyy sylinterikannen kuva palotilojen puolelta. Huomatkaa, että usein ulospäin identtinen kansi voi olla palotilaltaan "pikkukoneessa" erilainen, lähinnä siis pienemmällä palotilalla ja siten katsotaan ainetta lisätyksi. Näitä kansia ovat mm. Opel CIH 1.6/2.0, Ford OHC 1.6/2.0, Avenger 1.3/1.6.
Vinkki:
Auton vaihdelaatikko on aina kuvattu luokitustodistuksessa. Siten esim. myöhemmän ikäkauden vaihteistoa ei voi käyttää aiempien ikäkausien autoissa (esim Escort 1600 MkII, H1 r2 ikäkaudessa vain "pikkulaatikko" tai ZF on sallittu).
Vinkki:
Luokitustodistus on aina perusdokumentti auton osille. Kaikki muut dokumentit autosta ovat vain täydentäviä dokumentteja. Mikäli ristiriitaa dokumenteissa esiintyy, luokitustodistus ratkaisee. Esim. korjaamokäsikirjoin osoitettu normaalisti myynnissä ollut vakioauton nokka-akseli voi olla eri kuin luokiteltu versio, mutta tällöinkin vain luokitus ratkaisee.