Uutiset

Tiistai, Kesäkuu 21, 2022, 12:31

Autoglym-rallissa tasanopeus oli luokista suurin osanottajamäärältään. Yhden parin peruttua osallistumisensa kisaan starttasi 18 autokuntaa. Pisteille on tänä vuonna ajanut yhteensä 24 ykkös- ja 26 kakkosohjaajaa. Talvella osanottajia on vähemmän, kesäkeleillä enemmän. Ymmärrettävää, kun tasanopeusluokassa ajetaan siviilipyörillä. Tosin ongelmia Autoglymissäkin oli, tiet olivat paikoitellen niin savisia, että tasanopeuttakin ajaessa autoa oli vaikeaa pitää tiellä. Lieviä ”puskemisia” nähtiinkin… Koko päivän tuli vettä ja tiet olivat todella liukkaita.

Autoglymin kisaan startattiin tilanteessa, jossa Rintalan autokunta johti pisteellä ennen Vesalan. Pari Rintala–Antero Mannila oli voittanut kaksi kisaa peräkkäin. Miten kävisi Autoglymissa?

Kun ensimmäiseltä erikoiskokeelta, noin 10 km, tuli tulokset, Rintala–Mannila oli listan kärjessä. Kuusi nolla-paikkaa ja virhepisteitä 6,00. Virolahden väliin jättänyt pari Ari-Pekka Jääskeläinen–Risto Valkonen selvitti ykkösen viidellä nollalla, virhepisteitä he keräsivät 7,10. Kärkiporukassa, kolmantena oli pari Jarmo Vesala–Jari Itäkodes, pistein 7,90.

Ensimmäistä kertaa tänä vuonna kisoissa esiintynyt pari Hannu Sulonen–Kari Temonen oli neljäs autokunta, joka selvitti ykkösen alle 10 virhepisteen. Merkillepantavaa oli vielä sekin, että viidennellä sijalla sekä Eugen ja Ritva Damstedt että Mika ja Lauri Lindström päätyivät täsmälleen samaan virhepistemäärään, 12,50. Tiukkaa siis oli!

Tulospalvelussa meikäläistä vielä neuvottiin kiinnittämään huomiota siihen, että kolme tuloslistan kärjessä olevaa paria käyttää erilaista välineistöä. Tämä kertoo hyvin, että kaikenlaisilla laitteilla voi siis pärjätä. Rintalan autossa on käytössä ranskalainen Rallypack, Jääskeläisellä vanhat tutut trippimittari, sekuntikello ja paperitaulukko. Vesalan autossa käytetään Rabbittia.

Tiukkaa vääntöä pätkä pätkältä

Kakkosella Rintala–Mannila ei sitten ollutkaan listan kärjessä?
”Ei me mitään mokaa tai virhettä tehty. Nyt oli erittäin tasainen kilpailu meneillään ja sitä ajettiin jälleen sekunnin kymmensosista”, selvitti Mannila asiaa.

Jääskeläinen–Valkonen suoriutui 12,5 kilometrin pätkästä parhaiten virhepistein 11,50, kun Vesala–Itäkodeskin kiilasi vielä kakkoseksi pistein 12,20. Talbot-pari oli kolmas, pistein 14,70. Kakkosen jälkeen kisaa johtivat Jääskeläinen–Valkonen, Vesala–Itäkodes oli toinen ja Rintala–Mannila kolmantena. Damstedtit petrasivat sijan, ja alkoivat kolkutella kärkikolmikon ”kantapäille”.

EK 3, pituudeltaan 11,3 km, nosti Rintala–Mannilan takaisin ek-tuloslistan kärkeen ja samalla takaisin kisankin johtoon.
”Meidän vahvuutemme lienee yhteistyössä kuljettajan ja kartturin välillä. Toinen täysi kausi yhdessä on meneillään, ja olemme oppineet, kuinka kompensoidaan ja toimitaan eri tilanteissa”, paljasti Mannila.

Damstedtit olivat pätkällä toiseksi tarkimmat, mutta sijoitus kisassa edelleen neljäs. Kolmanneksi pätkällä sijoittuneet Vesala–Itäkodes nousivat kisan kakkoseksi, kun Jääskeläinen–Valkonen löytyvät vasta 11:nneltä sijalta pudoten kisassa kolmanneksi.
”Tulee ikään kuin fysiikka vasta. Kun pyynnöt nousevat 60:n yläpuolelle ja lähelle 70:ää, tulee yksinkertaisesti liian kiire suoltaa meikäläiselle tietoa tällä meidän perinteisellä systeemillämme”, selvitti Jääskeläinen kisan jälkeen.
”Kaikesta ihmettelystä huolimatta emme tästä luovu. Nautimme siitä, että saamme joka kisassa haastaa itsemme yrittämään hyviä suorituksia. Ja sitä paitsi onhan noilla tietokoneita käyttävilläkin välillä mm. yhteysongelmia yms.”

Tauon jälkeen vaikeat pätkät

Taukoa vietettiin kolmen pätkän jälkeen. Nelosella, 10,8 km, saatiin uusi pari ek-tuloslistan kärkeen. Pekka Kaipainen–Jari Kulmala suoriutuivat muita paremmin keräten virhepisteitä 9,80. Rintala–Mannila 11,50 pisteellä toiseksi paras pari, Damstedtit tekivät edelleen vakuuttavaa työtä. He olivat pätkällä kolmansia ja nousivat kolmanneksi myös kisassa. Vesala, Mika ja Lauri Lindström sekä Jääskeläinen seuraavina tuloslistalla.
”Täällä ongelmana oli liukas tienpinta. Pari kertaa tuli todellinen ’hartialukko’, auto puski siinä nopeudessa vain suoraan eikä pyörissä ollut mitään pitoa. Käsijarrua ja muita konsteja käyttäen sentään pysyttiin tienpuolella ja päästin jatkamaan”, kertasi Jääskeläinen.

Ennen viimeistä pätkää Rintala–Mannila johtivat kisaa pistein 38,40, Vesala–Itäkodes kakkosina (43,90) ja Damstedtit siis kolmantena (50,50). Jääskeläinen–Valkonen vajaan 10 pisteen päässä kolmannesta sijasta.

Viimeiselle, viidennelle pätkälle (10,8 km) saatiin jälleen uusi pari kärkeen. Sakari Puro–Sirkku Hohenthal näyttivät muille mitä osaavat ja pistein 10,30 olivat paras pari. Rintala–Mannila kakkosina (11,70)  ja samoin Damstedtit kolmansina (18,80), kuten Jääskeläinen–Valkonen neljäntenä (18,80). Vesala–Itäkodes oli viimeisellä pätkällä ”vaikeuksissa” ja sijoitus vasta 12:s. Kisan kakkossija vaihtui tämän myötä kolmanteen sijaan.

Kolmas voitto putkeen

Reijo Rintala-Antero Mannila Talbotilla tekivät ns. hattutempun voittaen jo tasanopeusosakisan jo kolmannen kerran peräkkäin.
”Ei tässä vielä mitään samppanjaa lähdetä hankkimaan. Ajetaan nyt muutama osakisa lisää, ja katsotaan sitten tilannetta”, Mannila rauhoitteli.
Vuoden verran sivussa olleet Eugen ja Ritva Damstedt palasivat Porschella kärkijoukkoihin, nyt kisan kakkosia.
”Ajo maistui vuoden tauon jälkeen oikein hyvältä, sade ja märkä hieman lievensivät intoa”, totesi Eugen Damstedt.
”Aika nopeasti saimme kiinni taas rutiineista. Ehkä se viimeinen tarkkuus oli vielä alussa vähän kateissa. Kartturi kuitenkin suoriutui jälleen loistavasti.”

Jarmo Vesala–Jari Itäkodes Saab 99:llä ajoivat kolmanneksi jättäen parin Ari-Pekka Jääskeläinen–Risto Valkonen Golfilla taakseen.

Tuloslistasta selviää vielä sekin, että eniten ns. nolla-paikkoja kertyi Jääskeläinen-Valkonen parille (21 kpl), Rintala-Mannilalle yksi vähemmän (21), Vesala-Itäkodes keräsi niitä 19 kpl ja Kaipainen-Kulmalakin peräti 18 kpl. Kaiken kaikkiaan pisteitä lienee ollut vähän alle 140 kpl.
-kk

Pistetilanne tasanopeusluokassa osakisan 4/8 jälkeen:

I-ohjaaja – Top 5
1. Reijo Rintala HRCF Talbot Sunbeam TI pisteitä 49
2. Jarmo Vesala HRCF Saab 99 pisteitä 45
3. Ari-Pekka Jääskeläinen LMM VW Golf pisteitä 29
4. Markku Nieminen UFAK Saab V4 Rally pisteitä 21
5. Eero Juutilainen RUA Audi Coupé quattro pisteitä 20

II-ohjaaja – Top 5
1. Antero Mannila HRF pisteitä 49
2. Jari Itäkodes HRCF pisteitä 45
3. Risto Valkonen LMM pisteitä 29
4. Tapani Laitinen UFAK pisteitä 21
5. Eetu Juutilainen AL-Hki pisteitä 20


Historic Rally Club Finland ry, Copyright (c)2017, All Rights Reserved.
Osumalaskuri: 4081707