Uutiset

Sunnuntai, Maaliskuu 17, 2019, 12:49

Historic-rallien EM-sarjan avauskisassa Espanjan Costa Brava Rallissa oli yhteensä kahdeksan suomalaista autokuntaa, joista yksi sarjan ulkopuolisena. Kisassa ajettiin 10 pätkää, joilla oli yhteispituutta noin 140 km.

Iittalalainen Esa Peltonen kartturinsa Jyrki Saarron kanssa ylsivät ainoina suomalaisina kategoriavoittoon. Peltonen kävi kovaa sekuntitaistelua voitosta hyvinkääläisparin Pentti Veikkanen–Timo Jaakkolan kanssa. Porschen voimansiirto kuitenkin petti, ja heidän matkansa jäi kesken.

Peltonen ajoi kategoriassa 3 pohjat heti ykköspätkälle, Veikkanen hävisi vain 0,1 sekuntia. Kakkospätkälle Peltonen sai yli 11 minuuttia liian huonon ajan, mitä sitten pitkin kisaa yritettiin saada korjattua. Lopulta asia hoitui, ja Peltonen voitti noin minuutilla ennen paria Heinz-Walter Schewe–Frank Blondeel, joka ajoi Porschella.
– Oli aika huimaa päästellä niitä todella mutkaisia ylä- ja alamäkiä, asfaltilla vauhtikin tuppaa nousemaan, joten ainakin tiesi ajaneensa rallia, raportoi Peltonen kisan jälkeen.

Klaus Wilkman yhdessä Hanna Valosen kanssa olivat Triumph TR8:lla kolmas suomalaispari kategoriassa 3. Kaksikko tuli maaliin ja olivat EM-sarjalaisista neljänsiä. Wilkman meni tämän myötä kategorian pistejohtoon. Kilpailijat saavat pisteitä myös luokan osanottajamäärän mukaan, Wilkmanin luokassa oli enemmän kilpailijoita luokassa D4 kuin Peltonen, joka ajeli ainoana osanottajana luokassa D1.

Kategoriassa 1 tuttu nimi kirjattiin jälleen voittajaksi, kun luokan B4 italialainen Antonio Parisi Porschellaan voitti luokassa B3 ajaneen brittipariskunnan Ernie ja Karen Grahamin noin minuutilla. Suomalaisia oli mukana kolme autokuntaa. Helsinkiläinen Sverre Norrgård ajoi jo kahdeksatta kertaa Costa Bravassa, mutta tällä kertaa ei totutunlaista menestystä tullut.
– Nelisen viikkoa sitten moottorikelkan kanssa murtui muutama kylkiluu, joten ratin vääntäminen ei oikein tahtonut onnistua noilla kimuranteilla teillä, paljasti Norrgård.

Elias Kivitilalla sen sijaan meni BMW 2002 TI:llä mukavasti. Kivitila ja kartturinsa Timo Tuominen sijoittuivat kategoriassaan neljänneksi mutta luokassa B4 kakkoseksi, Norrgård Bemarilla siinä neljänneksi ja pari Jari Hyvärinen–Jarno Ala-Turkia Amazonilla viidenneksi. Kategoriassa Kivitilan edelle sijoittui luokassa B3 ajanut saksalainen Heiko Dlugos Escort RS 1600:lla.

Kategoriassa 4 suomalaisista vain pari Jouni Papunen–Petteri Soini tuli maaliin. He eivät kuitenkaan ole ainakaan vielä ilmoittautuneet sarjaan. Ville Silvastilta ja Risto Pietiläiseltä sen sijaan odotettiin Lancia Rallye 307:lla hyvää tulosta. Harmittavasti Silvasti joutui keskeyttämään, omien sanojensa mukaan tekniseen vikaan.

Kikka Kuosmanen

Pistetilanne osakisan 1/9 jälkeen.

Kategoria 1:
1. Antonio Parisi ITA Porsche 911 S 20 pistettä
2. Ernie Graham GBR Ford Escort TC 18 pistettä
3. Heiko Dlugos DEU Ford Escort TC 15 pistettä
4. Elias Kivitila FIN BMW 2002 TI 14 pistettä
5. Carlo Fiorito ITA BMW 2002 TI 11 pistettä
6. Sverre Norrgård FIN BMW 2002 TI 9 pistettä
7. Jari Hyvärinen FIN Volvo 122 8 pistettä

Kategoria 3:
1. Klaus Wilkman FIN Triumph TR8 17 pistettä
2. Esa Peltonen FIN Toyota Starlet 1300 15 pistettä
3. Zsolt Kalapacs HUN Opel Kadett C GT/E 13 pistettä
4. Pentti Veikkanen FIN Porsche 911 SC 1 piste

Kategoria 4:
1. "Lucky" ITA Lancia Delta Integrale 20 pistettä
2. Mats Myrsell SWE Ford Sierra Cosw. 4x4 16 pistettä
3. Antonio Sainz ESP Subaru Legacy 4WD Turbo 13 pistettä
4. Will Graham GBR BMW M3 11 pistettä
5. Daniel Alonso ESP Ford Sierra Cosw. 4x4 1 piste
5. Valter Jensen NOR BMW M3 1 piste
5. Ville Silvasti FIN Lancia Rally 1 piste

Tiimit
1. Scuderia Coppa Amici 33 pistettä
2. Historic Rally Club Finland 32 pistettä
3. Rododendri Historic Rally 31 pistettä
4. Tractive Motorsport Transmission 20 pistettä
5. CMS 15 pistettä
6. IWELD Historic Rally Team 14 pistettä
7. Escuderia Madrid Historicos 13 pistettä
8. PAST Racing 1 piste

 


Historic Rally Club Finland ry, Copyright (c)2017, All Rights Reserved.
Osumalaskuri: 1564522