Uutiset

Maanantai, Lokakuu 15, 2018, 18:50

Jo ennen kuin kisa pääsi katsastusta pitemmälle, joutui kaksi kuljettajaa jättämään kisan tähän. Mitalitaistoissa vielä ennen Urjalaa ollut Jussi Lappalainen keskeytti, kun moottorista kuuluvat äänet uhkaavasti kertoivat suurista ongelmista.
”Osia on laitettu runsaasti uusiksi ja säädötkin pitäisi olla kohdillaan, mutta nyt arvelisin, että kiertokangen laakereissa on häikkää. En halua lähteä ajamaan, jos vaikka täydessä vauhdissa kone laukeaa, voi tulla vähän isompikin remontti. Lähden tästä nyt Allisten huoltojoukkoihin tsemppaamaan”, kertoi Lappalainen ennen kisan alkua.

Toisen kilpailijan matka tyssäsi katsastukseen, kun auton tekniikkaan liittyvistä syistä lähtö evättiin. Samoin kävi myös kategoriassa 1.

Luokassa 5 Kiuruveden Niko Allinen oli parhaassa vauhdissa. Ilmeisesti kauden teknisiä ongelmia oli saatu ratkaistua – vai auttoiko Jussi Lappalaisen tsemppaaminen hurjaan vauhtiin? Allinen ajoi neljälle ensimmäiselle pätkälle pohjat ja johti kisaa noin 1,5 minuutilla ennen viimeistä erikoiskoetta. Tero Salminen jäi tasaisesti, kunnes EK:lla 4 ero venähti. Salmisen viimeiselle pätkälle ajamat 0,5 sekunnin pohjat eivät siis tilannetta enää muuttaneet.
”Hyvä kun päästiin maaliin. Koko päivä on ollut ihan tervanjuontia. Auto on koko päivän käynyt kolmella, mutta viimeisellä se sitten innostui käymään kunnolla”, manasi Salminen, joka mestaruustaistossa olisi tarvinnut luokkavoiton tuomat 11 pistettä. Nyt tuli yhdeksän.

 Toni Sinkkonen oli kolmas, mutta eroa voittajaan ehti kertyä lähes kolme minuuttia.
”Ihan jees tässä meni pienen syystauon jälkeen”, totesi Sinkkonen maalissa.

Jari Turtia Warrellaan oli tyytyväinen maalissa, vaikka kolmanteen sijaankin jäi vielä yli minuutti eroa.
”Ihan odotusten mukaisesti kisa meni, tavoitteena oli olla viiden sakissa maalissa”, naureskeli Turtia, kun luokassa oli lopulta Lappalaisen keskeytettyä neljä osanottajaa.

Luokassa 6 ei tälläkään kertaa natsannut nokialaisella Joni Mäkelällä. Kisa jäi nyt kakkosella kesken rengasrikon vuoksi. Sen sijaan tällä kertaa ei tekniikkaongelmia ollut Mikko Frilanderilla, jolla Ähtärin voiton lisäksi ei pistesaldo ole kisoissa kasvanut.
”Koko kausi on kärsitty tekniikkamurheista, nyt kaikki pelasi ja oli kiva ajaa. Tästä saatiin vähän intoa taas lisää, autoa tarvii vielä vähän parannella ensi kaudeksi”, paljasti Frilander.

Frilander paukutteli pohja-aikoja, mutta Urjalan UA:n Kari Loppi taisteli tosissaan, sillä Sami Taskinen puhalsi kovasti ”niskaan”. Kolmosella Taskinen sitten nipisti 3,5 sekunnilla paremman ajan. Ennen viimeistä pätkää Frilander oli jo 14,9 sekunnin päässä edellä, mutta Loppi Taskista edellä vain 2,2 sekuntia. Loppi onnistui ajamaan viimeiselle 0,4 sekunnin pohjat ennen Frilanderia. Taskinenkin jäi 0,8 sekunnin päähän, joten Loppi piti pintansa kakkosena kolmen sekunnin turvin.
”Kolmosella jouduttiin ajamaan reilun kilometrin verran hitaamman perässä, mutta onneksi ei muualla pahemmin. Vähän jotain pieniä juttuja siellä oli, mutta ihan ok ajo sujui”, jutteli Loppi, joka suunnitteli ensi vuonna pitävänsä hisse-kisoista hieman huilia ja rakentaa autoa paremmaksi.

Sami Taskinen ei kovin innostuneelta maalissa vaikuttanut.
”Noh, ajaminen meni ihan ok. Meidän ei tänään oikein tarvinnut ajaa…. tämä sija riitti meille sarjapisteissä, sillä lailla me ainakin tämä laskettiin, että luokka voitetaan ja kolmanneksi tullaan kategoriassa. Parempaan meillä ei ollut mahdollisuutta ja se saavutettiin. Kilvanajaminen lopetettiin kakkosella, kun käytiin vähän ulkona. Keli oli todella pirun liukas, joten päätettiin ajaa varman päälle”, kertoi Taskinen.

Taisi Taskiselle käydä samalla lailla pistelaskuspekuloinnissa kuin allekirjoittaneelle. Timo Kuukka nimittäin yllätti. Kuukka kertoi Maxellissa, ettei ehkä lähde Urjalaan, joten riihimäkeläinen jäi kaikkien spekulointien ulkopuolelle ennen kisaa. Kuukka kuitenkin Urjalaan ilmaantui, nappasi voiton tuomat 11 pistettä ja nousi seitsemänneltä sijalta Taskisen kanssa samoihin pisteisiin. Jos Taskinen olisi siis ollut parempi kuin kolmas, loppusijoitus olisi kategoriassa tosiaan ollut kolmas. Nyt Kuukka meni ohi useampien 11 pistettä tuomien voittojen myötä.

Rauno Paarala tuli neljäntenä maaliin ja tuskaili ajamisensa kanssa.
”Oikein tässä vähän pelottaa, kun takana on niin pitkä ajotauko, ei tule ajamisesta mitään.”

Luokassa 7 osanottajamäärä on ”puolittunut”, kun talven kahdessa kisassa oli 11 + 10 autokuntaa ja loppukaudella vain 5–6 per kisa. Urjalan kuudesta ilmoittautuneesta yksi jäi katsastukseen ja kaksi keskeytti.

Kuten edellä mainittiin, Timo Kuukka sittenkin päätti lähteä mukaan Urjalan kisaan, vaikka Maxell Rallissa moottori tuntui olevan siinä kunnossa, ettei kisaan ole mitään asiaa.
”Ei se nokka näköjään vieläkään hajonnut, ei sitä vaihdettu tässä välillä. Katottiin, että jäljet on vain syventyneet, mutta päätettiin lähteä. Kestää jos kestää”, paljasti Kuukka ajettuaan selvään voittoon hisse-kuljettajien nopeimpana.

Vaikka Kuukan voitto oli maalissa ylivoimainen, ei se sitä ollut vielä kolmen ensimmäisen pätkän aikana. Kimmo Juhannusvuori pisti oikein tosissaan kampoihin kaksi edellistä kisaa voittaneelle Kuukalle. Miehet eivät tahtoneet saada toisiinsa eroa millään. Tauolle tultaessa Kuukka johti 1,1 sekunnilla. Järvisen Tommi luokassa 11 oli jäänyt jo puolisen minuuttia.
”Nyt tuntuu auto olevan hyvässä kunnossa, kyllä tässä voittoa lähdetään hakemaan”, jutteli Juhannusvuori vielä tauolla.

Neljänneltä erikoiskokeelta ei sitten enää Juhannusvuorelle tullut aikaa.
”Siinä ison tien osuudella jotain tuli. Yhtäkkiä veto loppui ja kuului pamahtava ääni, varmaan venttiili tai jotain hajosi”, tilitti Juhannusvuori pätkän varrelta huoltoautoaan odotellessa.

Tero Salmisella olisi ollut mahdollisuus tässä vaiheessa kategoriavoittoon, mutta epäonni iski loppilaisen menoon. Lopulta Juhannusvuori ja Salminen päätyivät tasatilanteeseen, jonka jälkeen osanottajamäärävertailu vei Juhannusvuoren mestariksi.

Nurmijärven Ilpo Hietanen oli kisassa koko ajan selvä kolmonen. Juhannusvuoren keskeytyksen myötä Hietanen nousi kakkoseksi. Heikki Valkonen keskeytti tekniseen vikaan myös neloselle, joten kolmas ja luokan viimeinen maaliintullut oli Jorma Ala-Lahti, joka taipui Hietasen vauhdille noin 15 sekuntia.

Pistetilanne kategoriassa 2 - Top 10:
1. Kimmo Juhannusvuori J.Äijät  7 Ford Escort RS 2000 pisteitä 51
2. Tero Salminen LopUA lk 5 Toyota Corolla 51 pistettä
3. Timo Kuukka RiiUA lk 7 Ford Escort RS 2000 pisteitä 45
4. Sami Taskinen KUA lk 6 Ford Escort 1600 pisteitä 45
5. Ilpo Hietanen NuUA lk 7 Volvo 142 S 43 pistettä
6. Kari Loppi UUA lk 6 Ford Cortina 600 GT 43 pistettä
7. Jussi Lappalainen lk 5 Ford Escort 1300 GT 38 pistettä
8. Heikki Valkonen lk 7 LMM Volvo 144 pisteitä 35
9. Niko Allinen KiuUA lk 5 Ford Escort 1300 GT pisteitä 28
10. Joni Mäkelä NokUA lk 6 Ford Escort 1600 pisteitä 22


Historic Rally Club Finland ry, Copyright (c)2017, All Rights Reserved.
Osumalaskuri: 1282503